کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

چند پاره!

۱. کاش آن قدر بافرهنگ شویم که بپذیریم همان قدر که "طلاق، مبغوضترین حلال الهی است، ولی به هیچ وجه حرام نیست"، ازدواج هم سنت رسول ا... است ولی واجب نیست! البته اگر گزاره دوم را (جمله ای که در مورد ازدواج است) باور کنیم، گزینه اول (طلاق) خیلی هم اتفاق نمی افتد. نه این که بگویم بهترین راه کاهش آمار طلاق، ازدواج نکردن است. حرفم این است که وقتی تصورمان این نباشد که به هر قیمتی بااااااید ازدواج کنیم، چشمهایمان را بیشتر باز میکنیم و صرفا به خاطر این که ازدواج کرده باشیم یا دهان مردم را بسته باشیم یا با سایر دلایل بیهوده، ازدواج نمیکنیم و این یعنی افزایش احتمال انتخاب درست و کاهش احتمال طلاق.


۲. یک عمر در کلاسهایم، خودم را به در و دیوار زده ام و با رسم شکل و نمودار و مثال عینی، به دانشجوهایم ثابت کرده ام که هدف وسیله را توجیه نمیکند. آن وقت خودم، همین دوشنبه گذشته، برای یک هدف عااااالی، دست به دامن وسیله ای شده ام که در تصورم هم نمیگنجید؛ یعنی یک عبور کامل از یک خط قرمز فوق العاده پررنگ. خب بعد از سه روز، هنوز هم یادآوری اش ناراحتم میکند؛ اما آن هدف، آن قدر برایم مهم است، که از یک بار شکسته شدن خط قرمزم، نه تنها پشیمان نیستم، که خدا را شکر میکنم که این کار را انجام دادم! 😐


۳. شده ام مثل خانمهای خانه دار! همین منی که تا چند وقت پیش از جلوی خیلی از مغازه ها بی تفاوت و بدون کمترین نگاه رد میشدم، حالا همه اش نگاهم در همان مغازه ها چرخ میخورد تا مثلا یک دست فنجان قشنگ برای کلینیک پیدا کنم یا دستمال کاغذی، مایع دستشویی و ظرفشویی و... بخرم یا ببینم برای پذیرایی چه طور کیک یا شربتی بخرم یا مارک یخچالم چه باشد و.... اصلا فکر نمیکردم یک روز، این چیزها دغدغه ام شود!


۴. تغییر دیگری هم کرده ام! از دختری که هییییچ کشش و علاقه ای به جینگیلیجات نداشت و وقتی دوستانش جینگیلیجات را زیر و رو میکردند غر میزد و حوصله اش میرفت، تبدیل شده ام به کسی که مدام به ابجی کوچیکه ی هنرمندش (شیرین) سفارش دستبند و گردنبند میدهد و حتی خودش به تنهایی بلند میشود میرود خرازی تا مهره های مورد علاقه اش را بخرد! و بعد از دادن آنها به شیرین و تحویل ‌گرفتن سفارش مورد نظر طی چند روز، دوباره هوس مدل تازه ای به سرش میزند ولی با این هوس مقابله میکند! اولین سفارش را عید قربان دادم و مطمئن بودم تا بیاید درست کند پشیمان شده ام. ولی نشدم و دارم از آنها استفاده میکنم! 😳


۵. برای بار هزارم، هزار تا شبکه دارند همزمان مختارنامه پخش میکنند! راستش من نه خود مختار واقعی را دوست دارم نه مختار فیلم را و نه حتی ود فیلم را. درست است که مختار انتقام خون امام را میگیرد ولی حداقل اگر بر اساس فیلم بخواهیم قضاوت کنیم، او شیعه ای نیست که مطیع فرمان امامش باشد. مثلا از امام حسن (ع) پیروی نمیکند. بیشتر به نظر میرسد مردی سیاستمدار و قوی و در پی آوازه باشد که از "رو کم کردن" خیلی خوشش می آید. نمی فهمم چرا بعضیها سعی میکنند این قدر مقدسش کنند. البته قبول دارم جلوه های بصری و هیجانی مختارنامه، این فیلم را به شدت جذاب کرده است ولی همین جلوه ها را فیلمی مثل جومونگ هم دارد و حتی گاهی آدم حس میکند بعضی از صحنه ها را از جومونگ تقلید کرده اند.


۶. من با آویزان کردن پرچم یا حسین و یا علی بالای در خانه ها هم به شدت مخالفم! وقتی پرچم حسین بالای در خانه ات میزنی، یعنی حسینی هستی. خب حالا واقعا حسینی هستیم؟! کدام یک از کارهایمان شبیه او است؟ باعث افتخارش هستیم یا شرمندگی اش؟ ترویج نام حسین با یک تکه پارچه انفاق می افتد یا با زیست حسینی؟ کاش انقدر در بند ظواهر نبودیم. نمیگویم مهم نیستند؛ ولی وقتی تو خالی هستند، برعکس عمل میکنند.

  • ادامه مطلب
خودت باش
۱۱ شهریور ۹۹ , ۲۳:۵۸

۱.کاش

۲.اکثر آدما وقتی نوبت خودشون میشه، این قانون رو نغز میکنم.

۳.جل الخالق

۴.جل الخالق البته با شدت و غلظت بیشتر؛

۵.یکی از افتخاراتم هرگز سریال مختار رو براش وقت نگذاشتم حتی حالا که داره برای بار ۱۴۰۰م داره پخش می سه!

۶. من پرچم زدن رو دوست دارم!به آدم یه چیزایی رو یادآوری می‌کنه.

پاسخ :

۲. اوهوم
+ نقض 🙄
۳ و ۴. 😋
۵. من یه سری نشستم کامل دیدم ببینم جواب سوالام ازش در میاد؟ که نیومد!
۶. اگه اثر بذاره که خوبه
حوریا ش (رسا)
۰۹ شهریور ۹۹ , ۱۲:۲۰

از بعد اجتماعی آره موافقم

اگه این باور از بین بره که ازدواج کردن نشونه موفقیته عالی میشد

پاسخ :

بله درسته
حوریا ش (رسا)
۰۸ شهریور ۹۹ , ۱۵:۴۴

سلام دوست عزیز

من تازه از بلاگردون شما را یافته ام

و البته اینطور صحبت کردن ، عادت من نیست ولی می خواهم در اولین دیدار خیلی متشخص باشم پاگر مرا متشخص شناختی راحت باشم دیگر

اخیییییش ... خوب راجع به ازدواج بگم که نیمخواد اهمیت بدی ، من ک مدت هاس بیخیال شدم ، هر چی می خوان بگن بگن برام اهمیت نداره

در مورد مختار هم :( ... 

پرچم هم من خیلی مخالف نیستم می گم شاید همین چند صباحی که پرچم بالا سر در خونمون هم شاید یخورده خجالت بکشیم و یکم بیشتر ادم بشیم 

شایدم خدا خواست و ادم شدیم 

پاسخ :

سلام حوریا جان
خوش اومدی.
به به چه خانوم متشخصی 😎😉

آخه این یه مساله اجتماعیه نه فردی. تو بعد فردی که من سالهاست دارم کار خودمو میکنم و قضاوتها برام مهم نیست. ولی چیزی که اینجا نوشتم، بعد اجتماعی و فرهنگی قضیه است که گریبان اکثریت رو گرفته و یه مساله شخصی نیست.

در مورد پرچم اگه اثرگذار باشه خوبه. ولی خب متاسفانه اینجوری نیس.
مسیح
۰۷ شهریور ۹۹ , ۱۶:۰۳

سلام شارمین جان

ببخشید، شاید من نمیتونم به قشنگی شما صحبت کنم، واسه همین منظورم رو متوجه نشدی.

1- من نگفتم نیاز جنسی یه نیاز اساسی هست، بلکه گفتم ارتباط با جنس مخالف یه نیازاساسی هست. از نظر من، رابطه جنسی، فقط یه بخش کوچکی از رابطه باجنس مخالف هست. اون نوع محبت و عشق و احساس امنیتی که ادم از همسرش می تونه دریافت کنه، هیچ وقت از پدر یا برادرش، هر چقدرهم که خوب باشن، نمیتونه دریافت کنه، جنس این ها باهم فرق داره. البته من منکر اهمیت و اساسی بودن نیاز جنسی در خانمها نیستم، ولی منظورم این هست که نیاز به رابطه با جنس مخالف فراتر از نیازهای جنسی هست.

2-من باهات موافقم که ازدواج صرفا برای رفع نیاز جنسی و بدون دقت در انتخاب درست، کار اشتباهی هست و اصلا منظورم از کامنت شماره 2 قبلی این نبود. من میگم انسان باید همیشه به این نکته توجه داشته باشه و نیازش رو برای مدت طولانی سرکوب نکنه. مثلا خیلی دور از ذهن است که برای یه دختر معمولی، تقریبا از سن 17 سالگی تا 27 سالگی، به اندازه عادی هم در اجتماع حضور داره و خانواده اش هم مشکل خیلی بزرگی نداره، هیچ خواستگار با شرایط حداقلی و در همون سطح و طبقه دختر، پیدا نشه. یعنی تمام کسانی که توی این 10 سال از دختر خواستگاری بکنن، اینقدر موردهای بدی باشند که اگه دختری باهاشون ازدواج بکنه یعنی اینکه از ترس بی شوهری و صرفا برطرف کردن نیاز جنسی بوده و به احتمال زیاد در آینده به مشکل می خورن. اینطوری نیست. مشکل اینجاست که خیلی از دخترها توی این بازه سنی، اولویت های بالاتری از ازدواج کردن دارن، و وقتی اولویت اولشون ازدواج میشه، خواستگار مناسب ایده ال هاشون پیدا نمی شه. طبیعتا، یه دختر 30 ساله که کلی دستاورد توی این مدت داشته، حاضر نیست با شرایطی که قبلا توی 18 سالگی ازدواج میکرد، الان ازدواج بکنه و این کار رو سخت تر میکنه.

خلاصه صحبت من این هست که اگه کسی نیاز به رابطه با جنس مخالف رو همیشه مدنظر قراربده، قطعا بین این همه خواستگارش توی 10 سال، یه نفر پیدا می شه که شرایط حداقلی قابل قبول رو داشته باشه.

 

برای نتیجه گیری از موارد یک تا سه توی کامنت قبلی ام منبعی ندارم و فقط استدلال خودم هست. من میگم نیاز به رابطه با جنس مخالف، مثل نیاز بدن به یه نوع ویتامین خاص هست. درسته در مدت زمان کوتاه و یا میان مدت، عدم مصرف یه نوع ویتامین عوارضی به همراه نخواهد داشت اما قطعا در طولانی مدت عارضه داره. و اگر بخش زیادی از جامعه برای طولانی مدت اون ویتامین رو مصرف نکنند، قطعا اون جامعه دچار ناهنجاری می شه. از طرفی تنها راه جذب  بدون عوارض این ویتامین خاص در ایران، ازدواج هست.

 مثلا فرض کنید که 30درصد مردم ایران، دچار کمبود ویتامین D باشد. به نظرتون چه عوارضی بعد از 30 سال کمبود مصرف ویتامین D جامعه رو میگیره؟؟

 

4- من قبول دارم که هم دنبال اینکه سریع ازدواج کنیم و ازدواج کردن رو مثل بردن مدال المپیک جلوه بدیم کار بدی هست و هم کمال گرایی زیاد. حرف من یه چیز دیگه است. حرف من این هست که "در به دنبال فرآیند ازدواج عجله کنیم"  اما در "پیدا کردن شخص با شرایط قابل قبول" نه.

یعنی چی؟ خوب با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما که باید همیشه از دختر خواستگاری بشه و اگه دختر خواستگارباشه، بهش میگن که هول میزنی. برای دخترها، بهتر است از همون اول که در سن ازدواج قرار دارند، همه خواستگارها رو بپذیرند و همه رو با دقت بررسی کنند و به اولین خواستگاری که شرایط قابل قبولی داشت، جواب مثبت بدن.

البته این غیراز اون کسانی هست که از این فرهنگ غنی به ستوه اومدن و برنامه دارن که برای همیشه از این ممکلت برن.

پاسخ :

سلام.
ظاهرا منم اونقدرا بلد نیستم قشنگ حرف بزنم وگرنه شما متوجه میشدید که تو این پست، صحبت از زمان ازدواج و افراط در سختگیری و نیاز جنسی و غیرجنسی به مردها و سن مناسب ازدواج و بقیه مسائلی که دغدغه شماست نیست. بلکه خیلی ساده و سرراست، اینه که تو ازدواج اونقدر بزرگنمایی نکنید که چشم بسته و صرفا به خاطر متاهل بودن ازدواج کنید. همین! و این نقض اهمیت ازدواج نیست.

به نظرم پست و جوابم به کامنت قبلتون اون قدر واضح و گویا هست که گفتن هر چیز دیگه ای فقط تکرار مکرراته.

 ضمن این که شما با هر اسمی کامنت بذارید، از محتوا و لحن حرف زدنتون کاملا مشخصه کی هستید و من با دغدغه هاتون و ادبیاتتون و عقاید و پیشفرضهای ذهنیتون و سبک بحث کردنتون و هدفتون کاملا آشنا هستم.
مسیح
۰۷ شهریور ۹۹ , ۱۰:۴۹

سلام شارمین جان

در مورد مورد اول شما، یه نظری داشتم.

البته شما خودتون روانشناس هستید و بهتر از هر کسی در این زمینه صاحب نظر هستید ولی خوب، منم میخوام نظرم رو در این رابطه بگم، اگه اشکالی نداره.

1- من فکر میکنم هر انسانی، نیاز به برطرف کردن نیازهای عاطفی و جنسی اش با جنس مخالف داره. این ربطی به پسر و دختر نداره و هر دوتاشون بهم دیگه نیاز دارن. رابطه با جنس مخالف یکی نیازهای اساسی انسان هست.

2- انسان میتونه برای مدت کوتاه نیازهای اساسی ش رو سرکوب کنه و روشون سر پوش بذاره. اما اگه بخواد در درازمدت اینکار رو انجام بده، هرچند ممکنه موفق بشه، اما قطعا این سرکوب کردن از لحاظ روانی روش فشار زیادی میاره و باعث مشکلاتی برای خودش و جامعه میشه.

3- با توجه به فرهنگ بسیار غنی ایرانی اسلامی ما، تنها راه برطرف کردن نیاز  رابطه با جنس مخالف در ایران، که بدون اسیب اجتماعی باشه و فشار و استرس دیگه ای به آدم وارد نکنه، ازدواج هست. 

 

باتوجه به نکات اول تا سوم، کسانی ک در ایران یا کشورهای شبیه ایران، ازدواج نمی کنن یا خیلی دیر ازدواج میکنن،فشار روحی و روانی زیادی بهشون وارد می شه و وقتی که تعداد این طور افراد در جامعه زیاد میشه، بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه پدیدار می شه.

 

4- من هم موافق هستم که نباید به هر قیمتی ازدواج کنیم، اما فکر میکنم که باتوجه به شرایط زندگی در ایران، نباید خواستگارهای مختلف رو به راحتی از دست بدیم. هیچ پسری کامل نیست همونطور که هر دختری هم یه ایرادی داره. اما مشکل از اینجاست که خیلی از دخترها، انتظارهای بسیار بالاتری از عموم خواستگارهایی که براشون میان دارند، و این باعث می شه که درسن مناسب، ازدواج نکنن. 

 

پاسخ :

سلام.

۱. این که نیاز جنسی نیاز اساسیه، دلیل نمیشه تحت هر شرایطی ازدواج کنن. مث اینه که بگی نیاز به غذا یه نیاز اساسیه. پس این که پزشکا میگن یه سری خوراکیها ضرر داره و نباید خوردشون نادیده گرفتن نیاز به غذه و گرسنگیه.

۲. بله درسته. اما اقدام به ازدواج، صرفا به خاطر رفع نیاز جنسی و بدون تلاش برای انتخاب درست، بعد از مدتی باعث مشکلات زیادی برای زوجین میشه و ممکنه به خیانت یا طلاق منجر بشه که اثرات بدی برای فرد و جامعه داره.

۳. در اسلام همون قدر که به ازدواج توصیه شده، دقت در انتخاب و پرهیز از ازدواج عجولانه و انتخاب اشتباه هم مورد توجه و تاکیده


برای نتیجه گیری که از مورد ۱ تا ۳ کردید منبع موثق علمی دارید یا این رو بر اساس این پیش فرض ذهنی که: " تنها راه خوشبختی و آرامش ازدواجه و لاغیر" میگید؟ 


۴. خب این یه بحث جداست. همون قدر که له له زدن برای ازدواج و عجله کردن در اون و بزرگ کردنش و همه چیز رو در ازدواج خلاصه کردن غلطه، سختگیری بیش از حد و کمالگرایی و دنبال آدم بی نقص بودن هم غلطه. وقتی من میگم به هر قیمتی نخواید ازدواج کنید و فکر نکنید اگه مجرد بودید دنیا به آخر رسیده، به این معنی نیست که نسبت به ازدواج بی تفاوت باشید و کیس مناسب رو نادیده بگیرید چون ازدواج اهمیتی نداره.
ربولی حسن کور
۰۷ شهریور ۹۹ , ۰۹:۵۵

سلام

بحث کردن برای من که هیچ وقت اهل زدن حرف جدی نبودم خیلی سخته بخصوص در برابر یه روانشناس!

1. درمجموع حق با شماست اما فراموش نکنید که همه خانمها مثل شما تحصیل کرده یا دست کم دارای درآمد نیستند. هنر خیلی از خانمها فقط خرج کردن پولهای بابائی و بعد از ازدواج آقائیه و اگه از طرف خانواده حمایت نشن درصورت طلاق گرفتن هیچ حمایتی دریافت نمیکنن

وجود بچه هم یه مورد مهمه که خیلی از خانمها به خاطرشون میسوزن و میسازن. این که کارشون درسته یا نه نمیتونم یه نظر کلی بدم.

و نهایتا نگاه جامعه به زنان مطلقه (و حتی بیوه) خیلی جالب نیست. خیلی از آقایون اونها رو یه طعمه راحت میبینن و خیلی از خانمها یه رقیب بالقوه.

5. تا جائی که میدونم جناب میرباقری سعی کردن کمی جنبه تقدس هم به جناب مختار بدن و بعضی از کارهاشونو ماله کشی کنن. مثلا توی یه مقاله نوشته بود در روزی که مختار عمر سعد را کشت پسرشو هم بی دلیل کشت! درحالی که توی سریال مادر اون پسر این کارو کرد (خواهشا اگه دوستانی میدونن که این حرفم اشتباهه بفرمایند) یا مثلا جائی خوندم که بسیاری از ایرانیان وارد سپاه مختار شدند فقط برای این که کشورو از دست اعراب خارج کنند اما توی سریال جناب کیان هیبت رستمو در وجود مختار میبینه! انشاءالله با اتمام ساخت سریال سلمان فارسی از طرف جناب میرباقری و پخش اون تلویزیون دست از سر مختار برمیدارن. راستی جائی خوندم یکی از کشورهای عربی با استخدام بعضی از عوامل فنی مختارنامه سریال زندگی عمر بن خطاب رو ساخته الله اعلم

پاسخ :

سلام.
مرسی که نطرتون رو نوشتید.
۱. دقیقا به خاطر همینه که میگم "کاش این فرهنگ به وجود بیاد". یعنی همین مسائل تو جامعه مون برطرف بشه و نگاهها و افکار اشتباه و قرون وسطایی از بین بره.

۵. به نظر منم سعی آقای میرباقری مقدس سازیه ولی باز یه جاهایی چیزهایی رو نشون میده که به نظر من مختار زیر سوال میره.
 کلا در مورد مختار خیلی حرفهای ضد و نقیض هست. به نظرم زیاد نمیشه در موردش با قاطعیت حرف زد. 
سریال عمر با حضور مختاریها😳😏🙄
حامد سپهر
۰۷ شهریور ۹۹ , ۰۱:۴۷

۱. خداییش مبغوضترین رو چطوری نوشتی :)) بیشتر فکر میکنم یه طرف قضیه ازدواج یا بچه آوردن تبدیل شده به یه جور بستن دهن اطرافیان

۲.پس اینکه میگن به تعداد آدمهای دنیا راه برای رسیدن به خدا وجود داره چطوریه!؟ هدف خداست و راههای رسیدن وسیله های متفاوتی هستن

۵.به عنوان کسی که فقط یه نصفه قسمت از مختار رو دیدم اونهم توفیق اجباری بود به خودم میبالم:)

۶. سر خیابونمون یه فروشگاه بزرگ هست یازده ماه سال جنس گرون به ملت قالب میکنه ولی محرم که میشه چایی پخش میکنه یکی نیست بگه تو همه سال با مردم مدارا کن امام حسین چاییتو نمیخواد

پاسخ :

۱. 😁 کلی تپق زدم تا تونستم بنویسم! 😉 بله خیلی زیاد... گاهی ام ناخودآگاهانه

۲. خب اون یه بحث جداست. ببینید این که میگیم هدف، وسیله رو توجیه نمیکنه، یعنی این که شما نمیتونید به بهانه این که هدف مقدس یا عالی یی دارید، از وسیله ای برای رسیدن به اون هدف استفاده کنید که غیرانسانیه.

۵. 😁

۶. همین چیزاست که مردم رو نسبت به دینداری بدبین میکنه. ولی اگه آدم درستکاری بود، این چایی دادنش هم کار قشنگی بود.
یه نفر(Arezooo)
۰۶ شهریور ۹۹ , ۲۲:۲۲

عمیقا اعتقاد دارم امام حسین به گریه ما هیچ نیازی نداره کاش در کنار این گریه ها چهارتا کتاب دربارش بخونن...

+ درباره شخص مختار باهاتون هم نظرم ولی انصافا فیلنامه خیلی قوی و دیالوگ های جذابی داره

بیشتر از ازدواج اجباری متاسف میشم به حال خانوم هایی که به هرقیمتی دارن در کنار همسرشون زندگی میکنن. با وجود دست بزن و خیانت و خدشه دار شدن عزت و احترامشون. وقتی میشنوم یه زن با دلایل منطقی از همسرش جداشده راستش شجاعتش رو تحسین میکنم...

پاسخ :

منم چقد باهات موافقم آرزو!
+ آره دقیقا فیلنامه به شدت قویه و دیالوگها جذاب. همین منی که الان اینجا دارم غر به جون مختار میزنم، اگه تلویزیون رو روشن کنم ببینم مختارنامه پخش میشه احتمال این که ببینم زیاده.ولی نگاه مقدس مآبانه ای به خود مختار ندارم و به نظرم جذابیت فیلمش مربوط به ساخت قویشه نه چیزهای دیگه.


میدونی به نظرم ریشه همینم اینه که ازدواج رو و متاهل بودن رو واجب میدونیم و طلاق رو حروم. در حالی که حکم خدا این نیست و بعضیها کاسه داغتر از آش شده ن
مریم بانو
۰۶ شهریور ۹۹ , ۱۹:۵۵

جدیدا ما به شبکه ای فیلم شبکه مختارمیگیم!

 

درمورد فرهنگ ازدواج که فکرکنم صدسال دیگه طول بکشه برسیم بهش

 

مدام میگن کی ازدواج میکنی؟؟ چرامجردی؟؟

 

سخت گیری لابد؟؟

 

سنت رفته بالا هاا ( این یکی خیلی تو مخ تره)

 

خواستگار نداری شاید!!

 

:)) خلاصه که هنر  و فرهنگ نزد ایرانیان است وبس

پاسخ :

الان تماشا هم دقیقا همزمان با آی فیلم پخش میکنه. فقط یکیشون یه قسمت جلوترن😐

ایشالا من و تو هم صد سال دیگه زنده باشیم ببینیم 😉

سوالاشون 🙁
❣️Ailin Senpai❣️
۰۶ شهریور ۹۹ , ۱۷:۳۹

حقیقتا با مورد آخر خیلی موافقم!

+جومونگXD من نمیدونم چرا وقتی اسم این سریال میاد خندم میگیره...به هر حال، من نه جومونگو دیدم نه مختارنامه رو!

++منم از جینگیلیجات بدم میاد، با اینکه همه دخترا تو سن من عشق این چیزان من بدم میاد:/ البته گوشواره دوس دارم!

حالا اون جینگیلی جاتی که سفارش دادین خوشگلن؟D:

پاسخ :

+ ندیدی از چیش خنده ت میگیره؟ 😁


من همسن تو بودم تا حد امکان از هیچ نماد و لباس دخترونه ای استفاده نمیکردم و سعی میکردم همه چیزم خنثی باشه (به جز موی بلند البته!)

خودم که خیلی دوستشون دارم 😍
صـَ ـبا
۰۶ شهریور ۹۹ , ۱۷:۳۴

سلام

در مورد بند ۴: ما از وقتی بچه بودیم، غروب آخرین شب ذی‌القعده که می‌شد شب اول محرم، مادرم زیورآلاتمون رو در می‌آوردند. به احترام امام حسین علیه‌السلام. و شب اول ربیع دوباره همه رو برامون نصب می‌کردن! من این سنت رو خیلی دوست دارم و الانم برای دخترام اجرا می‌کنم.

در مورد بند آخر: می‌شه هم اینطوری نگاه کرد که (حداقل برای بعضیا این اثر رو داره که) وقتی پرچم عزای امام شهیدت رو تو خونه‌ات نصب می‌کنی، بیشتر حواست هست که رفتارت منطبق بر شان امام باشه. خود این انتساب گاهی تلنگری می‌شه برای اینکه بهتر عمل کنی. البته که ریا و نفاق همیشه تاریخ وجود داشته... خیلی وقته که به این باور رسیدم که توجهم رو از رفتارهای دیگران و تحلیلشون، به سمت رفتارهای خودم معطوف کنم و به خودم یادآوری کنم که خدای مهربان درباره رفتار من، از من بازخواست خواهد کرد، خودم رو برای اون آماده کنم. (منکر نقش اجتماعی آدمها و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر نیستم)

با این حال، من هم گاهی نمی‌تونم درک کنم که کسی چطور می‌تونه عاشق امام حسین یا حضرت ابالفضل علیهما السلام یا بزرگواران دیگر باشه، ولی مثلا اهل نماز نباشه، اهل گناه باشه...

نمی‌دونم شایدم این خاصیت ویژه حضرت اباعبدالله هست که درک بشری ازش عاجزه...

در مورد بند ۵: من هم هیچ وقت مختار رو ندیدم. ترجیح می‌دم تصویر ذهنی‌ام از آدمهای جبهه حق و باطل، منحصر به فرد ذهن خودم باشه، تا تصویر اون بازیگری که داره اون نقش رو بازی می‌کنه. ولی اگر دوست دارید، حستون درباره شخصیت مختار، و نه فیلمش، منطبق با نظر اهلبیت علیهم السلام باشه، یه سرچی بفرمایید، روایاتی در باب ایشون داریم. ببینیم اهلبیت در مورد ایشون چی گفتن. بالاخره شکی نیست که شخصیتهای زیادی بودن که در یاری امام جا موندن، همینطور شخصیتهای زیادی بودن که به خونخواهی امام قیام کردن. راستی آزمایی این حرکتها و شخصیت‌ها، به نظرم فقط در حیطه تشخیص خود اهلبیت علیهم صلوات الله هست. یک جایی هم فرمودید که مختار انتقام شهدای کربلا رو گرفته، به نظرم مسامحتا میشه پذیرفت این حرف رو، درست‌تر این هست که بگیم قاتلان حادثه عاشورا رو مجازات کرد، ولی آیا انتقام شهدا گرفته شده؟؟؟؟ هرگزززززز... تا روز ظهور امام عصر که ولی دم امام شهید مظلوم کربلا هستن، پرچم سرخ بالای گنبد امام حسین، برافراشته است ...

 

 

چقدرم نظرم طولانی شد؛ نمی‌خواستم این همه حرف بزنم؛ اگر صلاح دونستید منتشرش کنید، اگرم نه که پرگویی بنده رو ببخشید.

پاسخ :

سلام صبا جان. ممنون که وقت گذاشتی و نظرت رو نوشتی.

به نظرم سنت شاعرانه و قشنگیه و امیدوارم در همین حد نمونه. یعنی این احترام به عزای امام تبدیل بشه به احترام به راه و هدف امام که البته چنین احترامی بدون شناخت و عمل، چیزی فراتر از یه هیجان کور نیست (در بزرگسالی).

حقیقتا پرچم چنین اثری داره؟! بعید میدونم. من نمیگم پرچم زدن ریا و نفاقه. میگم اصل رو رها کردن و پررنگ کردن فرعیات و پوسته ها و ظواهره؛ حتی شاید به شدت عاشقانه!
منظورت اینه که باورت (به معطوف کردن توجهت به تحلیل رفتار خودت) صرفا در حد یه باور مونده و نتونستی در عمل اجراش کنی و همچنان داری رفتار بقیه رو تحلیل میکنی به جای رفتار خودت؟!
البته من فکر نمیکنم این که آدم بگه فلان رفتار رو قبول ندارم، تمرکز روی تحلیل رفتار بقیه و غفلت از خود باشه و در کل این ژست روشنفکرانه ی قضاوت نکنیم رو قبول ندارم. و مدتهاست تصمیم دارم در موردش پست بذارم.
اونجایی که میگی متوجه نمیشی چطور میشه با وجود عشق امام گناه کرد، حرف منم هس. نمود عشق امام، پرچم به در و دیوار زدنه یا رفتار حسینی و علوی داشتن؟!

در مورد مختار، قبلا کمی بررسی کردم و به نظر میرسه بیشتر شخصیت مبهمی داره. اکثرا اومدن برداشتشون رو از روایاتی نوشتن که این روایات، صراحتا شخص مختار رو به عنوان یه انسان مقدس معرفی نکردن. ضمن این که شما معتقدی راستی آزمایی این طور مسائل فقط در صلاحیت اهل بیته.
به هر حال بی طرفانه ترین چیزی که در مورد مختار و قیامش دیدم و قبول دارم اینه:
https://www.karbobala.com/articles/info/1813

کلمه "انتقام" هم که صراحتا در روایات اهل بیت به کار رفته.

و به نظرم هدف ظهور، انتقام خونهای ریخته شده عاشوار نیست؛ بلکه انتقام جبهه حق از جبهه باطله که نمود بارز این حق، امام حسینه.
پا ییز
۰۶ شهریور ۹۹ , ۱۷:۳۳

شماره 3 خیلی خوبه 

خیلی زیاد 

با شماره 5 ات تا حدودی موافقم 

اونا می خوان مقدسش کنن ولی نمی تونن

هیچ وقت یادم نمیره که به یا اش میگه خشم خودتون را نگهدارید واسه انتقام 

در حالی که مثلا تو همون زمان حبیب بن مظاهر خودش را به امام میرسونه

پاسخ :

چرا میگی خوبه؟
کلا میگن مختار شخصیتش تو هاله ای از ابهامه. ولی چیزی که مختارنامه نشون داد، من آدم خوبی ندیدمش.
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan