کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

به جای سه چهار روزی که پست نذاشتم!

نرجس (خواهرزاده حدودا ۱۳ ساله م) یه دفتر درست کرده پر از سوالهای عجق وجق باحال و میده بهمون که جواب بدیم. مثلا باید از کار درستی که از انجامش پشیمونیم و کار احمقانه ای که از انجامش پشیمون نیستیم، از بزرگترین و کوچکترین هدفهامون و کارهایی که به خاطر رسیدن به اونها حاضریم انجام بدیم، و این که آیا دلمون زندگی دوباره میخواد و... بنویسیم! کلا سوالها که تموم میشه حس میکنی یه سفر عمیق فلسفی تو دل زندگی خودت رفتی و برگشتی و فقط میخوای جیغ بکشی! 😂 


حالا جالبه مهدی و سارای کلاس دومی هم نشستن به این سوالها جواب داده ن و سارا اون قدر خوشش اومده که میخواد خودشم یه دفتر اینجوری درست کنه. 


تفاوتهای جواب دادن این دو تا هم زمین تا آسمونه. مثلا مهدی برای کارتون دیدن زندگی میکنه و برای رسیدن به این هدف حاضره پا شه تلویزیون رو روشن کنه!🙄 ولی سارا برای قهرمان شدن زندگی میکنه و حاضره کلی تلاش و تمرین کنه تا بهش برسه! قشنگ بی خیالی مردونه و آرمانگرایی زنونه رو میشه توی این دو تا فسقل بچه دید. البته از نظر غلط املاییهای شرم آور با هم برابری می کردند!


منم پیش دانشگاهی بودم یکی از این دفترا داشتم. ولی در مقایسه با دفتر نرجس، سوالام خیلی سطحی نگرانه و دم دستی بود: یه چیزایی مث رنگ مورد علاقه ت و خواننده محبوبت و دیگه خیلی که فلسفی میشد تعریفت از زندگی و عشق و شکست و... 


دفترم رو پیدا کردم و نشستیم جوابهای خودمون رو خوندیم و اصلا باورمون نمیشد حدود ۱۵ سال پیش اینجوری فکر می کردیم. یه سوال بود نظرت در مورد جنس مخالف چیه. قشنگ همه مون (من و خواهرام و دوستام و یه سری دخترای فامیل) زدیم جنس مخالف رو پکوندیم با نظراتمون. من موندم اون حجم کینه و نفرت به جنس مخالف رو دقیقا کجامون جا داده بودیم 🤣 نرجس مونده بود حیرون که بابا شماها چتون بوده؟! همتون یه جوری نوشتید انگار بارها از طرف مردها مورد تجاوز جسمی و جنسی و ظلم و خیانت قرار گرفتید😂 


خودشم نشست سوالای دفتر منو جواب داد. برای این سوال نوشته بود اونام آدمن مث ما! 😊 واقعنا! اونام آدمن مث ما! البته بعضیا هم این قسمت "مث ما" رو اونقدر غلیظ می کنن که انگار فقط از سر تفریح و سرگرمیه که میگیم دو جنس وجود داره و در واقع دو جنس یکیه! 


ولی به نظر من نه به اون شوری شور نه به این بی نمکی بی نمک. بهتره به جای غول کردن جنس مخالف یا نادیده گرفتن تفاوتها، کمک کنیم بچه هامون ویژگیهای جسمی و روانی خودشون و جنس مخالف، شرایط فرهنگی و اجتماعی مربوط به روابط دو جنس و مهارتهای برقراری ارتباط سالم و انسانی با اونها رو یاد بگیرن.


پی نوشتها:

۱. اگه تا حالا از من سوالی پرسیدید که گفتم بعدا جواب میدم و جواب نداده م، لطفا بذارید به پای آلزایمرونم و پایین همین پست یا پستهای بعدی دوباره بپرسید تا جواب بدم. 


۲. امروز یه نفر پشت تلفن فکر کرد من یه خانم حدود ۴۵ ساله هستم!!! من عادت دارم پشت تلفن بهم بگن "عمو جون گوشی رو بده بزرگترت"!🤦‍♀️😋


۳. اگه بعد ده روز پست گذاشت رگباری، الان چهار روزه پست نذاشتم (و چقدرم شما نگرانم شدید 😂) به خاطر حرف نداشتن نیست. خیلی چیزا بود و هست که میشه نوشت ولی خودم حوصله م از هر روز نوشتن رفت! اینم که این پست رو محاوره ای نوشتم به خاطر همینه! وگرنه حرف زیاده!😏 میدونید که من وقتی دغدغه یا نگرانی یا غم دارم زبونم پرکارترین عضو بدنم میشه و حالا پر از دغدغه های مختلف در طرح و رنگ و جنسهای متفاوتم!


۴. یکی از دغدغه های کرونایی من، لغو نمایشگاه کتاب بود که امروز متوجه شدم لغو نشده ولی به اواخر خرداد افتاده. ان شالله که تا اون روز یادمون رفته یه زمانی یه کرونایی هم بوده!


۵. اینجا کسی هست که پیج دکتر چاوشی (روانشناس) رو تو اینستا دنبال کنه؟


۶. داشتم عنوان پست رو می نوشتم یادم افتاد به اون دوست شمالیم که میگفت اوایل که اومده بوده اصفهان از این که میشنیده سن یه نفر رو میگن: "یه ۱۰_۱۸ سال" حیرت میکرده که دقیقا یعنی چند سال؟! آخه ده کجا و ۱۸ کجا!؟ 🤭 در همین راستا، اگه یکی میگفته ساعت هشت ربع کمه فکر میکرده منظورش هشت و ربعه!🤭

  • ادامه مطلب
خودت باش
۲۵ اسفند ۹۸ , ۱۳:۴۱

دادمت یادت نیست!

نمیدونم! اصلا بعضیاشون رو تا نیگاشون می کنی جو می گیردشون!

علاوه بر خودشون بقیه رو هم اذیت نمی کنن!

پاسخ :

نه اگه داده بودی یادم میموند. ما بعد دوران دبیرستان شیرین و هدی را دور زدیم و با هم دوست شدیم😂
تو نگا به خودت نکن. اون خانمهایی که به خاطر آقایون خودشون رو به آب و آتیش میزنن یا خرخره همدیگه رو میجون بهشون اعتماد به سقف میدن.

دقیقا😊
خودت باش
۲۵ اسفند ۹۸ , ۱۲:۲۰

یادش بخیر این دفترها... من ندارمشون

در مورد پسرا اگه یه مقدار از خودشیفتگی شون دست بردارند، خیلی خوب تر می شن!! اما من معتقدم تو خیلی از موارد انعطاف پذیری آقایون از خانم ها بهتره...

پاسخ :

داشتی و الان نداری؟ پس به من ندادی بنویسم 😏 ولی خب اون دورانی بوده که کاری به کار هم نداشتیم و هر کدوم معتقد بودیم اون یکی شیطونه.😀

قبول داری یه بخش وسیعی از خودشیفتگیشون تقصیر خودمون و اعتماد به نفس پایینمون و انتظار ابرقهرمان داشتن ازشونه؟! 
باهات موافقم. کلا بیشتر از ما ساده میگیرن و کمتر خودشونو اذیت میکنن.
غ ز ل
۲۲ اسفند ۹۸ , ۱۰:۵۵

راستی چاوشی تو فالویینگ هامه

دوستمم تو مجموعه شون میره برای درمان 

چطور؟

پاسخ :

کامنت اول آقا مهدی و کامنتهای هوپ و آبان و جواب من بهشون رو بخون عزیزم.

اتفاقا خیلی دلم میخواد یکی که از نزدیک ایشون رو میشناسه بهم بگه تو فضای کاری دنیای واقعی چه طوریه؟
مهدی
۲۲ اسفند ۹۸ , ۱۰:۱۹

اره دقیقا منظورم از اصفهان به بالاست.

از اصفهان به پایین (خوزستان و فارس و بوشهر و..) که همه می فهمن هفت ربع کم و ده بیست کم و... چه معنی می ده.

*حتما هفته 4, 5بار میخونمت.

پاسخ :

بالاخره اصفهانیا و جنوبیا یه وجه اشتراک پیدا کرده ن!😅 من دوست خوزستانی و شیرازی و بوشهری زیاد دارم ولی نمیدونستم جنوبیا هم ساعت رو مث ما میگن. نیس که جنوبیا دو دیقه با یه اصفانی بگردن از خودمون اصفانی تر میشن، فکر میکردم از ما یاد گرفتن 😂

* چقدر خوب 😊 مرسی... 
غ ز ل
۲۲ اسفند ۹۸ , ۰۱:۵۰

کار احمقانه ای که ازش پشیمون نیستم

جلف بازیای قبل از ازدواجم :)))

 

کار خوبی که ازش پشیمونم

زیادی مهربون بودنم با آدما خیلی وقتا بهم ضربه زده

 

حالا تو بگو :)))

پاسخ :

😊
خب راستش من چون همیشه به کارهای احمقانه م به چشم تجربه نگاه میکنم و ازشون درس میگیرم، از هیچ کدوم پشیمون نیستم! 😅
از کارهای خوبم هم پشیمون نیستم! 
کلا آدم پشیمونی نیستم😎😂

+ به نظر من زیادی مهربون بودن کار خوبی نیس! مهربونی کردن در حد نرمال کار خوبیه. پس تو هم پشیمون نباش 😅
نیــ روانا
۲۰ اسفند ۹۸ , ۱۳:۱۶

از سوالاش عکس بگیر ما هم جواب بدیم :)))

من:

اونقدر محیط اطرافم پسرونه بود فکر کن مامانم دامن تنم میکرد چون نمیتونستم راحت با پسرا بازیای شلنگ تخته ای بازی کنم کلی بهونه میگرفتم که شکمم درد میکنه (!)

تا عوضش میکردم و میشد تیشرت و شلوار شکمم به حول و قوه الهی شفا می یافت :))

فکر کن با این روحیات من دفتر خاطرات و دفتر عقاید و .. داشته باشم

فقط ی دفتر داشتم دوره دبیرستان دادم دبیرهایی که دوسشون داشتم برام پند و اندرز نوشتن :دی

تا همین چند وقت پیش داشتمش

اونقدر اثاث کشی کردیم این سالها که نمیدونم الان کجاست دقیقا

پاسخ :

مطمئن باش از این حرفت پشیمون میشی 😅

😂😂 نه تو همون تی شرت و شلوار بیشتر بهت میاد. دفتر عقاید چیه😅

منم از این دفترها داشتم هم واسه معلما هم بچه ها. باید برم پیداش کنم
مهدی
۲۰ اسفند ۹۸ , ۱۲:۴۲

*من دنبالش می کردم. هم خودش و هم اون خانم روانشناسِ که با هم هستند و الان فامیلش یادم نیست. انقدر به نظرم غیرعلمی و غیر عرفی بود نظراتش که کلا به فذاموشی سپردمش.

1. همیشه کامل و مفصل جواب دادی. انقدر که دیگه خجالت کشیدم باز هم بپرسم.

* من هم 2سالی زمان برد تا بتونم ساعت رو مدل نیمه شمالی کشور بگم.

پاسخ :

کار خوبی کردید. این آقا معمولا حرف درستش رو هم بد میگه. درسته روانشناس باید صریح باشه ولی در چارچوب اصول اخلاقی و حرفه ای.

۱. واااا... خجالت برای چی؟! بپرسید هر سوالی دارید. من تو تلگرام و اینستا هر روز دارم سوال غریبه ها رو جواب میدم، دوستام که جای خاص خودشون رو دارن.

نیمه شمالی یعنی از اصفهان به بالا منظورتونه؟😅 فکر نکنم غیر اصفانیا کسی بگه ۸ ربع کم و منظورش ۸ و ربع نباشه 😂

+ خیلی کم پیدا شدیدها
محسن رحمانی
۱۹ اسفند ۹۸ , ۲۰:۳۷

سلام 

 

 

پاسخ :

سلام.
هـی وا
۱۹ اسفند ۹۸ , ۱۷:۳۹

کلا دخترا به نظرم توو دوران دبیرستان و اینا یه جبهه خاصی علیه پسرا داشتن و ولی ته دلشون غش میرفت براشون :))

 

هشت ربع کم میشه هفت و چهل و پنج دقیقه :|

پاسخ :

شما ته دلشون رو از کجا خبر دارید؟! 😏🤭
در واقع نوجوونی سنی هست که آدم خیلی حواسش به جنس مخالفه. حالا اگه اجازه توجه مثبت به جنس مخالف نداشته باشه، توجه منفی میکنه!

بله 🙄 ۱۰-۱۸ ساله یعنی چند ساله؟!😏
آبان ...
۱۹ اسفند ۹۸ , ۱۷:۱۱

از دکتر چاووشی بدم میاد

یه مدت هرکی میرسید من زیر پستاش تگ می کرد ..بیشتر از اینکه روان شناسی حرف بزنه ..حرف مفت و نظرات خودش را میگه یه جور پوپولیستی خاص ولی میشه گفت بازایابی موفقی داشت ..

بچه بودم راهنمایی اینا از این دفترها مد بود .بهش مبگفتیم دفتر عقاید ..فکر کنم انداخته باشم دور ..از بس که به نظرم چیز چرتی بود ..رو جو مدرسه منم درست کرده بودم !

پاسخ :

منم باهات موافقم. گاهی لحن بیان و کلماتش جوریه که در شان یه فرد غیرروانشناس هم نیس چه برسه به روانشناس. محتواش هم که خیلی وقتها کاملا کوچه بازاری و غیرعلمی و حتی ضدعلمی.


پس تو هم راهنمایی داشتی. فقط من پیش دانشگاهی داشتم. کاش نگه داشته بودی. بعد گذشت چند سال جالب میشد برات
yasna sadat
۱۹ اسفند ۹۸ , ۱۶:۵۲

وااای منم بخوام ساعت بگم  به یه غیر اصفهانی؛مثلا هشت ربع کم، قطعا باز دوباره باید تصحیحش کنم یه جور بگم بفهمن🤣🤣🤣

پاسخ :

زبانمون خیلی زیر و بم داره.
همین دوستم یه بارم میگفت شما به "قبل از" میگید "جلوتر از"، در حالی که جلوتر یعنی "بعد از"😳 (یا نمیدونم برعکسش رو میگفت! من از اون به بعد این دو تا رو قاطی کردم🤣)
هوپ ...
۱۹ اسفند ۹۸ , ۱۶:۳۹

این دفترا غیر از اینکه جواب دادن به سوالات مهم بود و باید جوری جواب میدادی که واسه همه جذاب باشه، قبلش من همیشه جواب قبلیا رو شخم میزدم ببینم چی گفتن! یه سریام قبلش میگفتن لطفا نخوانید! :-)))

ولی خدایی چقدر بیخود نسبت به جنس مخالف ماها گارد داشتیم. نسل های بعد از ما کاش به تعادل برسن.

بله من سر کنجکاوی دنبالش میکنم. نحوه جواب دادنش واسم جالبه هر چند باهاش مخالف باشم ولی اکثرا استوری هایی که از مقالات مختلف میذاره خیلی خوبه.

پاسخ :

آره منم خیلی سرک می کشیدم تو جوابای بقیه. تو دفتر نرجس اسم رمزی برا خودمون نوشتیم. ولی خب هممون می دونستیم کی کدومه. چون فعلا فقط خودمون (اعضای خانواده) نوشتیم. قرار شده دوستاش که نوشتن بیاره من بخونم با افکار دهه هشتادیا بیشتر آشنا شم 😅

انقد بد پسرها رو به ما میگفتن انگار دیو هستن. 🤔

من دنبالش میکردم ولی نمیخوندمش! امروز استادم در مورد اون استوریش که به یه سوال در مورد فرزندخواندگی یه جواب مسخره داده بود یه پست انتقادی گذاشت رفتم یه کم پیجش رو نگاه کردم، به نظرم بیشتر اهل خودنمایی اومد تا یه روانشناس حرفه ای باسواد. ولی چقد ازش طرفداری کرده بودن فالوراش. با این که استاد من خیلی اصولی و مستند جواب داده بود و اون فقط گفته بود نظر شخصیمه و نظر شخصیش در حد یه فرد بی سواد کوچه بازاری به نظر می اومد!
به نظرم اومد بی سواده و چیزهایی که از این ور و اون ور کپی میکنه خوبه ولی اونجایی که حرف خودش رو میزنه نه لحن و کلماتش در شان یه دکتر روانشناسه نه محتواش علمیه. 
رهآ ~♡
۱۹ اسفند ۹۸ , ۱۶:۲۶

اسمش دفتر عقاید بود. من فکر کنم دوره راهنمایی داشتمش. الان دارم فکر میکنم چقدر دیر اقدام کردی برای همچین دفتری :)) پیش دانشگاهی! یا شایدم من زود اقدام کردم :))) ولی چقدر خوب که داری ش. من انداختمش دور. :| الان ی حس پشیمونی اومد سراغم. به نظرم چقدر برام جالب میومد اگه بعد این همه سال میخوندمش.

پاسخ :

عجب اسمی 🤭 
نمیدونم والا. من راهنمایی بودم کسی نداشت از اینا. از پیش دانشگاهی مد شد. ولی خب نرجس هم راهنماییه. فکر کنم من و دوستام دیر اقدام کردیم😅
من یه کمد پر دفتر خاطرات خودم و خاطرات دوستام و نامه هامون و... دارم. خیلی باحالن.
با نرجس هم قرار گذاشتیم ۱۵ سال دیگه دفترش رو بیاره بخونیم بخندیم 😏
پا ییز
۱۹ اسفند ۹۸ , ۱۵:۱۲

چه چیزا 

پاسخ :

کدومش دقیقا؟😊
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan