کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

از کانال خط مرزی

من ناراحت نمی شوم،
تو هم لازم نیست ناراحت شوی؛
داشتن اعتقاد متفاوت،
نباید موجب جدایی آدم های باشعور بشود...

فرانتس کافکا

محبوب حبیب
۲۲ آبان ۰۱ , ۰۷:۲۱

سلام شارمین جان

 

چقدر این پست کم کامنت داشت.

 

و شاید همین نشون میده چقدر ما ادم ها در این ۵۰ روز اخیر از هم دور شدیم.

چرا آیین برداشت رو دارم؟ 

باید بگم این پست من رو یاد می میندازه‌. 

برای کسی که فکر نمی کردم این رو بنویسه وقتی تو دو تا طرف مقابل از لحاظ فکری بودیم، اما بعد از بیش از ۷ سال آشنایی و صحبت های دوستانه سر مسایل غیرسیاسی..

داشتم میگفتم. در میان حرف هایش برایم نوشت.. من یک زمانی تو رو دوست خودم میدونستم...

و من خشک شدم روی کلمه یک زمانی....

از طرف کسی که بسیار خودش رو باشعور و اهل تعامل و... می‌دونه. 

صرفا به خاطر موضع متفاوت و گرنه حرف دیگری بین ما نبود.

 

و وقتی پست تو رو خوندم فقط همین یک جمله اش توی ذهنم میومد. 

 

هیعییی.

 

نه شارمین جان.

بسیار نادره این حرف کافکا. آنهم در این روزها.

 

خود من الان عمیقأ ناراحت هستم در ارتباط با این فرد خاص که کفتم.

واقعیت اینه که مدتهاست باب گفت و گو بسته شده و یک طرفه هم باز نمیشه.

این ۵۰ روز رادیکال های زیادی به جامعه تقدیم کرد! یا حداقل آشکار شون کرد. 

پاسخ :

سلام عزیزم.
بله باهات موافقم. کمند آدم‌هایی که تونستن با جبهه‌ای که مثل خودشون فکر نمی‌کنن دوست باقی بمونن.
محمد حسین
۱۹ آبان ۰۱ , ۲۳:۵۹

سلااام
این موضوع کلا حرف خوبیه که خیلی ها از مدعیان و بزرگان هنوز نفهمیده ن، مشکل اینه که میگن بعضی عقاید غیر از بقیه عقایدن و مضرن، شایدم راست بگن، عاما از نگاه یه انسان متمدن حتی قاتل هم جرمش نیاز به اثبات و دفاع و رد داره چه برسه به حرف زدن و بقیه تفاوت ها که آسیب مستقیم نداره و اگر هم داره قابل اثبات و قابل مجازات نیست نیست، مثلا میگن توهین به عقاید دیگری جرمه، ما اینم اشتباهه به نظر من، توهین به افراد به خاطر عقایدشون جرمه نه توهین به عقاید افراد، تازه اونم معلوم نیست. خب این حرف مکتبی فلسفی هم نیست حرف ساده یه روانشناسه که به یه آدم زخمی و پرخاشگر یا یه فرهنگ یا حکومت زخمی و پرخاشگر میگه اگر صلاحت را میخوای باید آسیب واقعی و آسیب موهوم را تشخیص بدی و اقدام مقابلت معقول باشه نه حمله بی ارده

پاسخ :

سلام.
تا حد زیادی باهات موافقم
تسنیم ‌‌
۱۹ آبان ۰۱ , ۲۱:۵۵

خب من بازش نکردم، اینکه یکی عقیده داشته باشه فلان اعتقاد بده و صاحب فلان اعتقاد بده، اگه اعتقادش اعتقاد باشه جدا میشه دیگه. مثل تبری که از فروع دینه. یه شیعه از دشمن اهل بیت قطعا جدا میشه. اینم بازشده‌ش بدون توضیح و تفصیل.

و یه چیز دیگه اینکه در صلح بودن، با جدا شدن متفاوته. با اینکه دیگه دوست نباشن متفاوته.

منظورمم به این اوضاع الان نیست، من خودم کلی دوست و رفیق و همکار تو هر دو طیف دارم. فارغ از این‌ها زدم این حرفا رو. این حرف برای من مثل کلیشه‌ی "یکدیگر را قضاوت نکنیم" و"حرف همه محترم است" و ایناست :) یه حرف خوشگل روشنفکرانه، ولی در عمل ناکارآمد. البته نظر منه.

پاسخ :

خب این همونه که می‌گیم این حرف کافکا شمول نداره. شمول نداره لزوما به معنی غلط بودنش نیست که. حداقل یه جاهایی تو علوم انسانی هست که مثال نقض، کل قضیه رو زیر سوال نمی‌بره.
اون تفاوته رو قبول دارم.

قضاوت نکنیم رو منم قبول ندارم چون انسان به حکم انسان بودنش قضاوت می‌کنه قطعا. مهم اینه که اصول قضاوت رو رعایت کنیم.
.. میخک..
۱۹ آبان ۰۱ , ۲۰:۴۳

وقتی تفاوت نگاه‌ها اونقدر عمیقه که تعریفمون از «شعور»  باهم فرق داره چی؟ 

پاسخ :

بازم هر دو انسانیم و قابل احترام
تسنیم ‌‌
۱۹ آبان ۰۱ , ۲۰:۴۰

سخن گهربار کافکا اشتباه می‌باشد :) گاهی داشتن اعتقاد مختلف، باعث جدایی دو تا آدمِ حتی باشعور هم می‌شود :)

بعضی اعتقادات در تعارض با هم هستن و به طبع باعث جدایی معتقدینشون میشن. و این که خیلی از اعتقادات هم هستن که تعارضی با هم ندارن و ملت راحت باهاش کنار میان، نفی وجود اون سری تعارضات نیست. پس چیزی که کافکا گفته شمولیت نداره و هرجایی صدق نمی‌کنه.

پاسخ :

اکثر گفته‌ها شمولیت ندارن. :)

ولی به نظرم می‌شه اعتقادات متعارض داشت و از همدیگه جدا نشد. به شرطی که خودشیفته و مطلق‌انگار و سلطه‌طلب و... نباشیم و آدم‌ها رو فارغ از باورهاشون دوست داشته باشیم و بهشون به خاطر انسان بودنشون احترام بذاریم.

و یه نکته دیگه هم ابن که به نظر من اونی که باعث جدایی می‌شه منافع متعارضه نه عقاید متعارض. و خب گاهی عقاید متعارض ممکنه منشا منافع متعارض باشه
حامد سپهر
۱۹ آبان ۰۱ , ۱۴:۲۷

شعور وقتی به اوج میرسه که بتونیم همدیگه رو هرجور که هستیم بپذیریم و به صلح برسیم

پاسخ :

کاملا درسته
ربولی حسن کور
۱۹ آبان ۰۱ , ۱۰:۲۸

سلام

ناراحت نمیشویم به شرطی که مثل اینجا فقط گفتگو باشه نه این که با چوب و چماق به جون طرف مقابل بیفتن.

چون دیگه اون موقع بهش میگن جنگ

پاسخ :

سلام.
واقعا درست می‌گید.
یاسی ترین
۱۹ آبان ۰۱ , ۰۸:۰۸

احسنت 

پاسخ :

بوس بهت💋
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan