کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

از دفترچه خاطرات یک مشاور کودک (۱)

خیلی از مردم اعتقادی به مشاوره ندارند و تا کارد به استخوانشان نرسیده باشد دور و بر ما پیدایشان نمی‌شود. تازه هر وقت هم می‌آیند انتظار دارند با یک جلسه، همه چیز گل و بلبل شود و ما با چوب جادویمان همه‌ی مشکلاتشان را حل کنیم! و البته موقع پرداخت هزینه هم کلی بهشان سخت می‌گذرد و حاضرند پولشان را آتش بزنند ولی بابت مشاوره ندهند!


از حق نگذریم، خیلی‌وقت‌ها هم مراجع‌هایی داریم که با داشتن جلسات مستمر و طولانی مشکلی ندارند و با اشتیاق، هزینه‌ی آن را می‌پردازند. اغلب این مراجعین، دسته‌گلی از گل‌های وسط بهشت هستند! ولی خب! بینشان دو گروه از مراجعین هم پیدا می‌شوند که واقعاً تاسف‌برانگیزند!🤦‍♀️


گروه اول، آن‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و هر چه بگویی قانع نمی‌شوند و طوری رفتار می‌کنند که انگار خودشان همه چیز را بلدند و حرف‌های تو پیش‌پاافتاده هستند و مشکلاتشان را حل نمی‌کند، ولی باز جلسه‌ی بعد و جلسات بعدی بلند می‌شوند می‌آیند کلینیک و مشکلاتشان را برایت مطرح می‌کنند و گیس و گیس‌کشی‌تان از نو شروع می‌شود! 


این‌ها از نظر اقتصادی واقعا مراجع‌های ایده‌آلی هستند، ولی اعصاب و روان برای آدم نمی‌گذارند! هر جلسه به خودت می‌گویی این که قانع نشد و هیچ کدام از راهکارها را نپذیرفت، لابد جلسه بعد دیگر نمی‌آید. اما دو روز بعد می‌بینی تماس گرفته وقت فوری خارج از برنامه خواسته!


گروه دوم مراجع‌هایی هستند که واقعاً مشکل خاصی در خانواده و با بچه ندارند و فقط محض احتیاط آمده‌اند که نظر مرا در مورد بچه‌شان بپرسند و خیالشان راحت شود که همه چی آرومه! و آن‌قدر روی این موضوع که: "اگر لازم باشد، هر تعداد جلسه که بگویید می‌آییم و هیچ مشکلی نیست!" تاکید می‌کنند که حالا انگار من باهاشان رودربایستی دارم و اگر نیاز به جلسات بیش‌تر باشد رویم نمی‌شود بگویم! 😒 ولی در کمال تاسف و تاثر این افراد نیازی به جلسات بعدی ندارند!


 متاسفانه‌تر این که این دو دسته از مراجعین، ممکن است برای بعضی از افراد سودجو و نامتعهد و بی‌اخلاقیات!، به منبع درآمد تبدیل شوند! یعنی آن‌ها را هی ببرند و بیاورند تا سرکیسه‌شان کنند. در حالی که درستش این است که به دسته‌ی اول، بگویی تا وقتی راهکارهایی که داده‌ام را امتحان نکرده‌ای نوبت دیگری رزرو نکن و به گروه دوم هم نقاط قوت و ضعف رفتاری‌شان را نشان دهی و بگویی فعلا نیاز خاصی به جلسات دیگر نیست. اگر بعدا مساله خاصی ذهنتان را درگیر کرد می‌توانیم در جلسه‌ی دیگری در مورد آن حرف بزنیم. ولی فعلا نیازی به ادامه نیست. (و شبش بیایی در وبلاگت پشت سرشان غر بزنی!) 


و این، همان کاری است که من همین امروز با دو تا از مراجع‌های دلبندم انجام دادم!



+ لازم است بگویم این نوشته چاشنی طنز دارد یا نگفته هم معلوم است؟! 

  • ادامه مطلب
یاسی ترین
۰۷ ارديبهشت ۰۰ , ۱۳:۴۰

میخوای یه نفس عمیق بکشی گوشی رو بزاری کنار یکم؟؟؟؟ 😂😂😂😂😂

داری همه چیزو هم میزنی 😁

پاسخ :

🤣🤣🤣
واقعنم جاش نبود امروز کامنت جواب بدم!
من امروز طبق روال همه‌ی امتحانات دیگه، دیقه نود نشستم سوال میان ترم طراحی کردم و وارد سامانه کردم. بعدش دو مشاوره انلاین داشتم. بعدش گوش به زنگ دانشجوهای در حال امتحانم بودم که اگه مشکلی پیش اومد حل کنم. بعدش دو تا کلاس انلاین داشتم. حالا لابه لای این کارها، اصراااار داشتم حتما کامنت هم جواب بدم! 🤪 و این‌گونه بود که این‌گونه شد 😂😂😂
یاسی ترین
۰۷ ارديبهشت ۰۰ , ۱۳:۱۲

سلام خدای سوتی😂😂😂😂🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️

پاسخ :

خدای خدایگان سوتی هستم!😎🤣
تازه بعدش فهمیدم یه سوتی دیگه داده‌م!🤦‍♀️ دو تا کامنت آخر این پست رو بخون
یاسی ترین
۰۷ ارديبهشت ۰۰ , ۱۲:۰۴

این یک کامنت آزمایشی میباشد 😁😁😁

پاسخ :

وای یاسی اینم یه سوتی دیگه 🤣
اصلا اونی که کامنتش گم شده بود تو نبودی که! با اسم یاسی نوشته بود من فک کردم تویی🤦‍♀️ و به نیت تو جواب داده بودم. الان که کامنتم رو جواب دادی متوجه شدم ایشون یاسی هست و آدرس هم نداره نه یاسی‌ترین. 😄
امیدوارم قبلا به نیت تو بهش جواب نداده باشم 🤦‍♀️

گندم بانو
۰۷ ارديبهشت ۰۰ , ۰۵:۴۸

نه مشکل شنوایی نداره، بعضی از کلمه‌ها رو تکرار میکنه، اما معنیشونو نمیدونه!

.

نمیدونم والا... خودمم تا الان واسه همین بهش نگفتم. خدا کنه بچه چیزیش نباشه....

حالا اینو گوشه ذهنم میذارم، اگه یه زمانی دیدم ابراز تمایل کرد به مشاوره، پیجتو بهش معرفی میکنم. آخه فک نکنم ته دنیا از این مشاوره‌ها داشته باشه. همون گفتار درمانی هم هر سری باید برن تا شهر کناری...

فعلا دارم تلاش میکنم تا کسی ازم کمک نخواسته دهنمو باز نکنم:)))) 

پاسخ :

آره بذار خودش به فکر بیفته. روح فداکارت رو در بند کن! 😄 تهش هر کسی مسوول زندگی خودشه و خودش باید به فکر باشه. :)
x
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۲۳:۰۳

چه جالب !

همین امروز با همکارم که حال روحی خوبی نداشت راجع به اهمیت روح و جسم در دید مردم صحبت کردیم ... و ازش پست نوشتم ... و حالا با یه پست این مدلی از شارمین رو به رو میشم 

پاسخ :

:)

نتونستم وارد وبت بشم ولی حتما هر موقع که بشه می‌خونمش.
خودت باش
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۲۲:۳۳

چاشنی طنز نداشت,بیشتر حرص داشت...

پاسخ :

منظورم از طنزش اون تاسف و تاثرها بود. در واقع اون‌جاها رو شوخی می‌کردم. :)
پیمان کرامتی
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۱۵:۱۶

چاشنی طنزش کم بود اما خب میپذیریم

 

فکرکنم من جز دسته دوم باشم

ولی مطمن نیستم

شاید گاهی چیزهایی باشه که خودت ندونی ولی مشکل باشن و کم کم بشن فاجعه..نمیدونم

در هرصورت کاش مشهد بودی تا منم جز دسته دوم میشدم خخخ

پاسخ :

:)

بله معمولا من به گروه دوم می‌گم همه چیز خوبه فقط حواستون به فلان مورد باشه! یه جور پیشگیری در واقع :)
_ Narges _
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۱۱:۵۸

خیلی خوب بود. گروه اول و گروه دوم.

بیشتر بنویسید :)

پاسخ :

خوبی از خودته :)
حتما
گندم بانو
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۱۱:۳۰

راستی، از مشاوره دادن به دوستای بلاگرا هم معذوری؟ ^___^

من یه دوستی دارم، که البته نمیدونم اصلا تمایل نشون بده به مشاوره رفتن یا نه... و اینکه تا حالا بهش نگفتم که دوستم مشاور کودکه...

اما یه بچه سه ساله داره که هنوز نه تنها حرف نمیزنه بلکه حتی نسبت به اسم خودشم واکنش نداره! یعنی اصلا متوجه نمیشه که دارن صداش میکنن! این موضوع راست کار توعه؟ و اینکه اصلا مشاوره تلفنی داری؟

و اینکه اصلاتر (وی از خودش کلمه جدید در وکنه!😅😅😅)

به نظرت درسته که من بهش بگم بچه‌ت مشاوره لازم داره؟!

این همون دوستمه که قبلا تو وبم ازش نوشته بودم که به هیچ کدوم از نظراتم اهمیت نداده بود...

میدونی، گفتار درمانی میرن. اما من حس میکنم ممکنه بچه اوتیسم باشه. البته خدا نکنه...:(

در کل تو محدوده کاری تو هست همچین چیزی؟

پاسخ :

^___^
نه ببین وقتی کسی منو به عنوان شارمین امیریان می‌شناسه و تنها راه ارتباطیش باهام همین وبلاگه، من نمی‌تونم بهش ادرس یا شماره تلفن بدم که تو دنیای واقعی و با اسم واقعیم ازم کمک بگیره. چون اگه می‌خواستم وبلاگی‌ها منو تو دنیای واقعی بشناسن که با اسم و فامیل واقعی می‌نوشتم. ولی یکی مثل تو که تو فضای خارج از وب هم در ارتباطیم و می‌دونی کی هستم دیگه مساله‌ای نیس. دوست دوست هم مثل دوست خود ادمه :)
مشاوره تلفنی دارم ولی خب تو این‌جور موارد به نظرم خیلی جواب نمی‌ده. بهتره حضوری بره جایی تا طبق چک‌لیست اتیسم بررسی بشه.
مشکل شنوایی که نداره؟

در کل به نظرم بهش پیشنهاد نده ولی 🤦‍♀️😄 چون بعید می‌دونم به حرفت توجه کنه و حتی ممکنه بهش بربخوره. مشاوره بره هم احتمالا خیلی گوش نده. 


+ اتفاقا دوست یکی از دوستای وبلاگی اصفهانیم، قبل کرونا تو دو سه تا از کارگاه‌هام شرکت کرد. جالبه من هنوز اون دوست اصفهانی رو ندیده‌م ولی دوستش رو دیدم 😂
گندم بانو
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۱۱:۲۲

حالا دور از شوخی، تو سبک جدید فروشندگی و بازاریابی، صریحا میگه که نباید به فکر این باشی که با گول زدن مردم ازشون پول بگیری. بلکه باید تمام فکر و ذکرت کمک به مردم باشه و سود رسوندن به مشتری اولویت اولت باشه.

که من مطمئنم به زودی تو به خاطر عمل به این نظریه، تو اصفهان به شدت رشد میکنی و شناخته میشی.

.

یه دوست خونوادگی داریم، که البته ایشون روانپزشک هستن. آقای دکتر ملکیان. اصفهانی هم هست. اما شیراز زندگی میکنه. یه انسان به تمام معنا. کافی بود بفهمه یه نفر بضاعت نداره، فوری پول ویزیتشو پس میداد. یا مثلا تو اقوام ماها اگه کسی فقیر بود و بهش معرفی میکردیم دیگه تا همیشه اونو رایگان ویزیت میکرد حتی تو مواردی پول دارو هم میداد.

الان خیلی زیاد تو شیراز معروفه و الان با اینکه بازنشسته شده اما مونده شیراز و تو مطبش کار میکنه و هر کسی که یه بار هم سر و کارش به روانپزشک خورده باشه میشناسدش.

و میدونی، آدمایی که مردمو فقط به شکل اسکناس میبینن، هیچ وقت نمیتونن بفهمن که جایگاه انسانی داشتن چقدر فوق‌العاده ست.

پاسخ :

چه قدر خوب :)
مرسی عزیزم. امیدوارم که این طور باشه. 

کاش این جور آدم‌ها تعدادشون هر روز بیش‌تر از دیرور می‌شد. قطعا برکات این کارش رو تو زندگیش می‌بینه. خدا حفظش کنه برای شیرازیا 😊
جانان
۰۶ ارديبهشت ۰۰ , ۰۲:۴۳

سلام و درود شارمین خانوم عزیز 

 

پاراگراف اول متاسفانه واقعیت تلخی‌ست ک توی فرهنگ ما غالبه و امیدوارم و آرزو می‌کنم ک رویکرد و تفکر هموطنام ب این مقوله تفییر کنه .

ب نظر من با این فرم کلی نوشتن نه تنها عملی غیراخلاقی انجام نمیدی ، بلکه شاید هم بتونه کسی رو هم ترغیب کنه برای بهره‌ بردن از خدمات مشاوره و روانشناسی (خانوم دکتر وارد جزئیات مراجعین‌اش نشده ک بخاد وجدان‌اش ناراحت باشه) 

مایلم بدونم خانوم امیری عزیز ، اون دسته ک ب هیچ صراطی راضی نیستن و فکر میکنن خودشون همه چی رو میدونن رو در ذیل کدوم اختلالات طبقه بندی می‌کنه ! 

آرزو میکنم هرچی زودتر هزاران هزار امثال شارمین خانوم توی سرزمین مادریم پیدا بشن ک اخلاق‌کاری و وجدان‌شون در اولویت و مهمتر از کسب درآمد براشون باشه ! سلامت باشی دکتر عزیز ! 

امیدوارم و آرزو می‌کنم لطف و مرحمت الهی سایه‌بان زندگیت باشه !

پاسخ :

سلام.

بله متاسفانه.

امیدوارم این طور باشه :)

معمولا وسواس فکری دارند. مراجعینی که وسواس دارن، جزء سخت‌ترین ادم‌هایی هستن که تو کلینیک باهاشون برخورد می‌کنیم. گاهی حتی برای منشی هم چالش ایجاد می‌کنند. و البته بیش‌تر از همه خودشون اذیت می‌شن 😔

ان شاا... بتونم واقعا به مردم کمک کنم و هیچ وقت هیچ کس رو به شکل پول نبینم! آدم از فردای خودش خبر نداره که چه قدر تغییر می‌کنه.

ممنون از شما. و دعای خوبتون متقابلا تقدیم به خودتون :)
هانیه
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۱۸:۳۳
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام 

****** **** **** ******* 

*** ***** **** ***** * *** ** ******* **** *** ** ****** **** *** ***** ****** **** **** **** *** * *** *** *** ** **** *** *** *** **** ***** *** *** **** * **** ******* ***** ****** ** ** ** *** ** **** * ****** ** ** ***** *** **** *** ** **** ** ** **** ***** * ***** ***** ****** *** *** ****** **** * ** ***** ** *** ** *** *** *** ******* *** *** ****** ****** *** ** *** ****** ****** ***** *** *** ****** ***** *** *** **** ******** 

*** ****** **** *** ***** **** **** ******* ** ***** ***** ** ***** ***** ***** **** ***** * ****** **** *** **** **** ***** *** *** ** **** * ** ******

پاسخ :

سلام.
متاسفانه از مشاوره دادن به دوستان وبلاگی که در دنیای واقعی نمی‌شناسمشون معذورم. 
رویا
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۱۴:۱۵

آخ که من چقدر دنبال مشاور کودک بودم و هستم که اول به خودم مشاوره بده البته ، حیف و صد حیف خیلی دوری .

کاش روانشناس ها نمی گم همه اکثرشون این شکلی بودند .

 

پاسخ :

مرسی. لطف داری 😊
ربولی حسن کور
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۱۱:۱۷

سلام

احتمال میدم که اون افراد گروه اول میدونن حق با شماست اما حالشو ندارند که عمل کنند!

نه باید بگین چاشنی طنز داره من متوجه نشدم!

پاسخ :

سلام.
بله یه عده‌شون واقعا حال عمل کردن ندارن.
یه عده هم کسایی هستن که وسواس فکری دارن و واقعا دست خودشون نیست. انقد درگیر ریزه‌کاری‌های بی‌اهمیت می‌شن که از اصل مطلب می‌مونن. این‌ها هم خیلی دیر قانع می‌شن هم خیلی خیلی سخت می‌تونن روششون رو تغییر بدن و اعتماد به بقیه هم براشون سخته.


+ واقعا؟! :)
حامد سپهر
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۱۰:۵۷

یه همکاری داریم بچه‌شون رو برده بودن پیش مشاور ، در اصل اختلاف خودش و خانومش بر سر تربیت بچه بود ،میگفت هر چی من گفتم گفت کارتون درسته و هرچی هم خانومم گفت ، مشاور گفت نظر شما هم درسته آخرش هم ما نفهمیدیم تربیت کدوممون درسته:)

اینجور مشاورها کار شماها رو هم سخت میکنن

مردم هم فکر میکنن هرچی مشاور بگه خودمون میدونیم دیگه

پاسخ :

ای بابا 😂
شاید مشاورشون می‌خواسته نظر مثبت هر دو رو جلب کنه بعد بره سر اصل مطلب! 🤦‍♀️
در کل جلسات این طوری (که مامان و بابا میان که ببینن روش کدومشون درسته) یکی از سخت‌ترین و در عین حال مفیدترین جلسات مشاوره‌س. سخت از این جهت که یه گیس و گیس‌کشی تمام عیار راه می‌افته و هر کدوم تمام تلاشش رو می‌کنه تا پته‌های اون یکی رو روی آب بندازه و نشون بده خودش اشتباهات کم‌تری داره و مشاور باید طوری که نه بهشون بربخوره که نظرشون اشتباهه نه حالت دیدی حق با من بود پیدا کنند، کار درست رو بهشون بگه.
مفید بودنش از این جهته که تو این رقابت، راحت یه عالمه اطلاعاتت دستت می‌آد که اگه والدین جدا جدا اومده بودن یا اگه اختلاف نظر نداشتن باید سه چهار جلسه می‌گذشت تا خودت با مشقت بسیار کشفشون کنی و تازه اونا انکار کنند!
محمد حسین
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۱۰:۵۶

سلااام

کلی هم بنویسید خوبه، وقتی به شخص خاصی اشاره نشه که مشکل اخلاقی نداره
 

پاسخ :

سلام :)
بله همین کار رو می‌کنم. فقط امیدوارم کنترلش از دستم درنره یهو ببینم یه مراجع رو گذاشتم وسط دارم در موردش می‌نویسم!🤦‍♀️😄
گندم بانو
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۰۸:۰۳

آخه میدونی، یه اصلی هست تو فروش، که میگه حفظ مشتری فعلی 25 برابر راحت تر از پیدا کردن مشتری جدیده! و خب با نگاه بیزینسی بخوای نگاه کنی روش توعه که اشتباهه:))))))))))

.

مساله اینه که همیشه پول دادن بابت یه محصول فیزیکی،راحت‌تر و قابل فهم‌تره. برای همین مردم پیش پزشک میرن اما پیش روانپزشک و روانشناس سختشونه برن. هزار تا خرج الکی میکنن اما زورشون میاد پول برا آموزش بدن، و یه عالمه مثال دیگه...

 

پاسخ :

می‌دونی من بارها و بارها مراجع‌هایی که حسابی می‌شه ازشون پول درآورد رو رد کرده‌م! از این که مردم رو به شکل اسکناس ببینم بدم می‌آد. مخصوصا تو حرفه‌ی ما، انسانی رفتار کردن خیلی مهمه. 

آره دقیقا... مخصوصا برای خوراکی خریدن، حتی خوراکی‌های مضر، خیلی دست و دلبازن اما برای مشاوره و آموزش نه. حتی اگه مطمئن باشن نتیجه می‌گیرن. 
نگار
۰۵ ارديبهشت ۰۰ , ۰۵:۱۷

خیلی خیلی مشتاقم برای خوندن این بخش از دفترچه خاطرات تون 😍 

 

پاسخ :

راستش خیلی تردید دارم برای نوشتنش. چون ممکنه این کار اخلاقی نباشه. به خاطر همین شاید بیش‌تر چیزهای کلی رو بنویسم؛ مثل همین پست‌.
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan