کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

رحمان ۱۴۰۰

فروید _روانشناس_ مقاله ای دارد که در آن از خاطرات پنهانگر حرف میزند. خاطرات پنهانگر، خاطرات بی اهمیتی از دوران کودکی هستند که به صورت برشهای مقطعی در ذهن مانده اند و ما نمی دانیم چرا باید یادمان باشد که مثلا وقتی ۶ ساله بوده ایم با آن بلوز قرمزه و شلوارک چهارخانه از این طرف اتاق به آن طرف رفته ایم! 

فروید میگوید این خاطرات، در واقع یک سری خاطرات مهم را پنهان می کند. خاطرات مهم، خاطراتی مربوط به مسائل جنسی هستند که ذهن، به دلیل شرم و یا به خاطر ترس از تنبیه، آنها را سانسور می کند و با خاطرات بی اهمیت می پوشاند. آن وقت خاطرات بی اهمیت یا پنهانگر در ذهن (خودآگاه) می مانند و خاطرات بی ادبی! را پشت خودشان مخفی می کنند. 

به عنوان مثال، فروید از بیماری حرف می زند که گفته است زمانی را به یاد می اورد که از معلمش؟ پرسیده حرف m چه تفاوتی با حرف n دارد و معلمش گفته m یک جزء اضافه تر دارد. فروید بعد از بررسیهای روانکاوانه به این نتیجه میرسد که این خاطره، پنهانگر خاطره ی مربوط به کشف تفاوتهای دو جنس است! به همین بیمزگی و یخی!

حالا اینها را گفتم که چه بشود؟ رحمان ۱۴۰۰ را دیدم. حرفی که میخواست بزند به شدت تلخ بود و برای کم کردن این تلخی، برعکس فروید عمل شده بود. سعی کرده بودند مسائل تلخ را پشت حرفهای شوخی و جدی مثبت هیجده مخفی کنند تا از سنگینی اش کم کنند! موفق بودند؟! به نظر من نه! اصلا دوستش نداشتم؛ تلخی اش سر جای خودش بود و لودگی بیمزه و یخی را هم به آن اضافه کرده بودند! همین!

هوپ ...
۱۹ آذر ۹۸ , ۲۳:۵۱

ندیدمش من

برم بگم داداشم دان کنه ببینیم چقد مزخرفه

پاسخ :

ولی بهتره با داداشت نشینی ببینی. 😁
گندم بانو
۱۹ آذر ۹۸ , ۰۷:۴۴

کلا فیلمای ایرانی انگار خالی شدن!! رمانای نود و هشتیا داستاناش بهتر از فیلم‌نامه‌های این فیلما بود!! :/

پاسخ :

یعنی فهیمه رحیمی و نسرین ثامنی بخونیم شرف داره به این فیلمها !😉
شرقی ام
۱۸ آذر ۹۸ , ۲۳:۱۳
فیلم مبتذلیه.. دیر متوقف کردن در شأن مردم ما نبود فیلم مستهجن ببینن عده ای اهداف قبح ریختن دارن مجوز ساخت اشکال شرعی داشت دیالوگ بازیگران زن و مرد نامحرم مبتذل و جلفه نیمه فیلم قطعش کردم کامل نگاه نکردم
خودت باش
۱۸ آذر ۹۸ , ۲۲:۳۶

خیلی فیلم بیخودی بود،خیلی!حیف وقتم...

 

پاسخ :

بسیااااااار... الان که فکرش رو می کنم می بینم ندا بود که منو اغفال کرد اینو دانلود کنم. گفت شنیدم خیلی خنده داره😐
Reyhane R
۱۸ آذر ۹۸ , ۲۰:۲۷

ادا اطوارای یکتا ناصر واقعا غیر قابل تحمل بود.😑😑

و اینکه اینقدر تابلو و وسط یه سکانس تبلیغ اسپانسر رو میکنن آخه؟

پول، پول و پول.فقط همین!

پاسخ :

اِ این یکتا ناصر بود؟! من اصلا نشناختمش. ازش بعیده همچین نقشی 🤔

دقیقا فقط پوووول....
حمیده
۱۸ آذر ۹۸ , ۱۲:۵۹

نه تنها رحمان ۱۴۰۰، بلکه تمام ِ فیلم‌های طنز این روزهای سینما، فقط به زور ِ شوخی‌های مزخرف جنسی اسمشون شده فیلم. پاورچین ِ مهران مدیری هم طنز بود ( که البته زیاد خوشم نمیومد ازش ولی خب مفهوم طنز رو خوب می‌رسوند. ) ، فیلم‌های الان مثل قانون مورفی و رحمان ۱۴۰۰ و آینه بغل یا چهارانگشت هم طنزن! 

پاسخ :

۵۰ کیلو آلبالو رو نگفتی!
یادمه اواسط دهه هشتاد، فیلمها رفته بود به سمت و سویی که تنها جذابیتش عشوه گریهای لوس (به قول بعضیا خرکی!) کسایی مث حدیث فولادوند بود. فیلمهایی مث کلاهی برای باران، شاخه گلی برای عروس و... هیچی نداشت جز چار تا قر و قنبیل! من اون موقع خیلی بدم می اومد از اون فیلمها. ولی الان میگم اونا شرف دارن به اینا!
دخترمعمولی
۱۸ آذر ۹۸ , ۱۰:۵۳

اون وقت این نظریه ی فروید توسط سایر روانشناسا هم تایید میشه؟!

من کلی از این خاطرات دارم و اتفاقا خیلی هم دوسشون دارم :/!!

 

پاسخ :

خب به دیدگاه فروید خیلی انتقادها وارد شده و خیلی از روانشناسها باهاش موافق نیستن. ولی در کل یکی از تاثیرگذارترین روانشناسهای طول تاریخه. اتفاقا ببشترین انتقادی که بهش وارد شده اینه که همه رفتارها و ویژگیها و موفقیتها و شکستها و کلا همه چیز آدمها رو با مسائل جنسی توجیه میکنه. ولی خیلی از دیدگاههاش هم به شدت کاربردیه. مثلا تفسیر نقاشی، بر مبنای دیدگاه فروید انجام میشه.

دختر معمولی بیا بشین رو صندلی روانکاویت کنم ببینم پشت این خاطراتت چی مخفی کردی 😂
حامد سپهر
۱۸ آذر ۹۸ , ۰۹:۱۵

منم دیدمش و نظرم اینه که طنز تلخی پشت اون ماجرا بود که تو اکثر دیالوگهاش میشد دید ولی بقول شما با لودگی و شوخیهای جنسی پوشونده بودنش

البته به عقیده بیشتر منتقدها این از رسالت سینمای ایران بدور بود

پاسخ :

به نظرم میشد همین سوژه و داستان رو یه جور محترمانه استفاده کرد و یه فیلم عالی (و البته تلخ) ساخت. 
امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
۱۸ آذر ۹۸ , ۰۱:۰۸

فیلم بشدت بی پرده و دریده بود، شاید آدم گاهی میخندید ولی شوخیاش دون شان انسانی بود و به قول شما چیزی از سنگینی مساله اصلی کم نکرده بود

پاسخ :

انگار زود هم از سینما جمعش کرده ن. فیلم چندشی بود.
مشتاقٌ الیه
۱۷ آذر ۹۸ , ۲۳:۲۲

همین...

پاسخ :

و دیگر هیچ...
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan