کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

موضوع انشا: استاد حرص دربیار من!

مدتی است رفتارهای اساتید مختلفی را که با آنها سر و کار داشته یا دارم و حتی خودم را  از نگاه دانشجو تحلیل می کنم و هدفم این است که بفهمم به عنوان یک استاد، دانشجوهایم مرا چطور می بینند و در حالت کلی کدام رفتارهای یک استاد به طور ناخودآگاه روی دانشجو اثر منفی می گذارد. (همه اینها در راستای ارتقا کیفیت کارم و جلب رضایت مشتری است! 😁)

نتیجه این تلاش شده است لیستی که در اولین فرصت برای همین پست کامنتش میکنم.

و خیلی خیلی دلم می خواهد همه شماهایی که تجربه دانشجو بودن دارید یا داشته اید برایم بنویسید که کدام رفتارها، عادتها، حرکات، حرفها و برخوردهای اساتید روی اعصابتان بوده یا هست یا حس بدی به شما می داده یا می دهد؟ 

خاموشها و کسانی که اتفاقی از اینجا رد می شوید! اگر برایتان امکان دارد شما هم زحمتش را بکشید؛ حتی اگر شده به طور ناشناس. 

مشتاقم که از کوچکترین و کم اهمیت ترین تا بزرگترین و اعصاب خردکن ترین این رفتارها بدانم. 

مرسی که کمکم می کنید. 😘

کیت
۱۸ اسفند ۹۷ , ۱۴:۱۱
من استادای دوره لیسانسمو واقعا دوست داشتم...استادی برازندشون بود...واقعا تو آسمونا بودم وقتی پای درس دادنشون مینشستم...کسی که بهترین دانشگاه امریکا یا فرانسه یا انگلیس شاگرد اول شده بود و الان من افتخار اینو داشتم که بشینم از دانشش استفاده کنم...خیلی از منابع درسمون کتابای خودشون بود و توی همه کشور این کتاب تدریس میشد...واسه همین وقتی کاف مثلا میخواست لیسانس بگیره و کتاب ریاضیشو پیش من میذاشت تا یادش بدم تعجب میکرد چرا بعد از شش سال  هنوز اینا رو بلدم و وقتی میگفتم میدونستی نویسندش استاد من بوده شاخاش درمیومد و منم باد غبغبم بیشتر میشد...خلاصه که من از اینگه دانشجوی استادای دوره لیسانسم بودم احساس لذت که نه احساس غرور میکردم...بعضیاشون شوخ و بذله بودند بعضیاشون با یه من عسل نمیشد خوردشون، بعضیاشون مذهبی بودند بعضیاشون بدون هیچ ابایی میگفتند بی دین هستند (حتی اگر به قیمت حذف شدنشون از چهره ماندگار سال تموم بشه و توی مراسم راهشون ندند)اما چیزی که باعث جذب میشد سطح سواد بالاشون بود...و البته قدرت تدریس بالاشون

پاسخ :

چقدر خوب. خیلی خوشحال میشم وقتی میشنوم کسی میگه از استادهاش خیلی راضی بوده. پس هنوزم استاد خوب و باسواد تو این آب و خاک پیدا میشه! 
با این که اصل کار خود دانشجوئه، ولی استاد خوب هم خیلی خیلی می تونه در پیشرفت آدم موثر باشه.

دوره ارشدت چطور بودن؟
کیهان
۱۲ اسفند ۹۷ , ۰۹:۴۰
درود بر شما
خوب...راستش من تمامی اساتیدی که داشته ام تا آنجا که در خاطر دارم همه برایم الگو بوده اند بعضی از جمیع جهات و برخی در موردی خاص!
گاهی تدریس می کنم بد نیست من هم بدانم دانشجویان کدامیک از رفتار های من برایشان جالب نیست!
و البته  من چندان از رفتار های دانشجویان فعلی رضایت ندرام !با توجه به اینکه اغلب در مقطع ارشد و دکتری تدریس می کنم  رفتار هایی را گاه شاهد هستم که بیزار می شوم  از تدریس
شادیتان روز افزون

پاسخ :

درود.
خوش به حالتون. داشتن استاد خوب واقعا نعمت بزرگیه.

منم باهاتون موافقم. هر چقدر ظرفیت ورودی دانشگاهها بیشتر و پذیرشها راحت تر شده کیفیت دانشجوها پایین تر اومده و متاسفانه این موضوع در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم پررنگه. 

مرسی از کامنتتون.
و شما هم همیشه شاد و پر آرامش باشید.
علی
۰۵ اسفند ۹۷ , ۰۹:۵۲
سلام سایت خوبی دارین. خوشحال میشم به سایت من سر بزنید و نظر بدین و ایده ای در مورد بهتر شدن سایتم بدهید
فروشگاه رابو کالا http://www.rabokala.ir
فروشگاه اینترنتی لوازم دیجیتال رابو کالا 
http://www.rabokala.ir/product-category/کالای-دیجیتال/
فروشگاه اینترنتی آرایشی و بهداشتی رابو کالا 
http://www.rabokala.ir/product-category/آرایشی-و-بهداشتی/
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک رابو کالا 
http://www.rabokala.ir/product-category/مد-و-پوشاک/
فروشگاه اینترنتی سرگرمی و ورزش رابو کالا 
http://www.rabokala.ir/product-category/سرگرمی-و-ورزش/
فروشگاه اینترنتی فرهنگی و آموزشی رابو کالا 
http://www.rabokala.ir/product-category/فرهنگی-و-آموزشی/
فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه رابو کالا 
http://www.rabokala.ir/product-category/خانه-و-آشپزخانه/
آبی
۰۴ اسفند ۹۷ , ۲۰:۳۵
سلام شارمین عزیز
چه پست و کامنتای خوبی واقعا خوندن و دونستن این نکات مهم از دیدگاه دیگران برای هر استادی لازمه خیلی عالیه برای ارتقا کیفیت کارتون تلاش میکنی راستش در این رابطه حرف زیاد دارم دوران دانشجویی پرماجرایی داشتم دوران تدریس هم کم ماجرا نبود.
دوران دانشجویی انصافا استادان خوبی داشتم درمقابلش محدود استادانی بودن که خوب نبودند. 
استادی که نتونه به سوالات دانشجوهاش پاسخ بده مطالعه کافی نداره منابع تدریسش به روز نیست مطمئنا مقبول دانشجو قرار نمیگیره من جزء دانشجویانی بودم که اصولا زیاد سوال می پرسیدم یکی از استادان توانایی پاسخ نداشت و در جوابم همیشه میگفت الان دونستن این مبحث براتون زود هست ! در حالیکه بنده خدا در حال طفره و فاقد توانایی پاسخ بود.
از اون مسائل کاملا به اطمینان رسیده بودم که یک استاد موفق باید مطالعه زیاد داشته باشد که اینطور عاجزانه رفتار نکند.
یکی استادهام متاسفانه یادمه دانشجویش رو برای منابع امتحانی گمراه میکرد دانشجو نمیدانست چه بکنه فقط میگفت ایران کابل هست و باید هر چه زودتر از کابل برود یک طوری میگفت که با لحن کاملا جدی انگار چمدانش پشت در کلاس گذاشته و در حال خداحافظی از دانشجوهاست حرفهایی که هیچ پایانی نداشت گاهی حرفاش و شخصیتش حالت طنز به خودش میگرفت شارمین جان باور نکردنیه این استاد جزء بهترین اساتید و باسوادترین ها بود فقط کافی بود تدریس کنه عالی بود اما اینقدر درگیر حواشی و غافل از کیفیت کلاس بود ما همه دانشجوها مبهوت و شوک رفتارهاش بودیم فقط سواد و دانش نیست واقعا همین کوچکترین مسله و اشتباه منجر میشه یک استاد نخبه و قابل دفاع سوژه دانشجوها بشه و نتونه آنطور که باید با کیفیت تدریس کنه.
استادهایی داشتم که علاقمند به پرداختن و مطرح کردن مسائل سیاسی در کلاس بودند به هر حال محیط دانشگاه هم اینو میطلبه دوران سال 88 که همه میدونیم چه فضایی در مملکت حاکم بود اکثر کلاس ها به بحثهای سیاسی کشیده می شد استادی که با هدف خاص و جناحی بحث سیاسی رو شروع کرده به دانشجوهایش فرصت گفتگو و هم اندیشی داده اما بدنبال تفتیش عقاید سیاسی و جناحی بود شارمین این استاد بعدا چنان با مخالفان عقاید خودش برخورد میکرد که حتی روی نمره امتحانی تاثیر عمیقی میداشت با همه دانشجوهاش اینکارو کرد نمرات بالا به هم عقایدش و نمره پایین به مخالفان عقایدش میداد. من بااینکه خیلی خلاصه شده و با احتیاط لازم نظرمو گفته بودم اما به منم رحم نکرده بود وقتی نمره خودمو دیده بودم از شدت وحشت زدگی حرف نمی تونستم بزنم من روی معدلم حساس بودم و نمره خیلی غرض ورزانه ای به من داده بود مضحک ست اما وقتی به استادم برای نمره اعتراض کردم از خوبیهای حکومت دینی و اینکه من برداشت اشتباهی نسبت به دین وسیاست دارم حرف زددر صورتیکه سوالات امتحانی اش هیچ ربطی به مباحث سیاسی در کلاس حرف میزدیم نداشت این استاد زمانی نماینده تهران در مجلس هم بود .هیچ کس به اندازه ایشون محیط علمی رو با محیطهای سیاسی اشتباه نگرفته بود از اونجا بود که حس تلخ فرق گذاشتن بین عقاید چشیدم و فهمیدم چه قدر خیانت بزرگی در حق هر دانشجویی ست.
استادی که لب تاپ به کلاس می آورد و حس شاعرانه اش گل می کند آخه شعر و ادبیات چه ربطی به رشته فیزیک دارد!! استاد جوانی داشتم که هر جلسه کلاسش این مدلی بود بسیار آدم خوش اخلاقی بود نیم ساعت کلاس ش با خواندن شعرهای لب تاپش اونم با لحن کاملا شاعرانه برای دانشجوها میگذشت با دانشجوها عکس یادگاری میگرفت خیلی صمیمانه رفتار میکرد تا حدی که کل کلاسش مثلا از صد کلمه ای که بکار می برد 70 تا کلمه عشق بود.این رفتارهاش باعث شده بود که دانشجوها پشت سرش و حتی اواخر جلوی خودش میخندیدن و اصلا جدی اش نمی گرفتند هیچ تسلطی بر کلاس نداشت هر استادی نباید به مسائل حاشیه ای و خارج از مبحث کلاس تمرکز کنه عاقبت مورد تمسخر دانشجوهایش قرار میگیره.
استادی که کلاس درس و دانشجویش رو با جلسات خواستگاری و عقده گشایی ها اشتباهی میگیرد کلا فضای دانشگاهی جامعه به سمت خوبی نمیره در دوران دانشجویی از برخی اساتید حتی از نوع عالی شون این ضعف رو کاملا حس کردم دوران دانشجویی ام یکی از اساتید از من خواستگاری کرده بود و تمام طول ترم درگیر این موضوع شد و همه کلاس متوجه شدند یعنی این استاد نتونست بفهمه این موضوع شخصی ست نه یک موضوع عمومی با جواب منفی من دائم در حال تلافی بود و به خاطر این مسله همه از موضوع باخبر شدند و به نظرم برای یک استاد خیلی گران تمام میشه مسائل شخصی با مسائل کاری خودش درگیر بکنه چند مورد دیگه هم دیده بودم برخی اساتید مجرد جوان با رفتارهای خام با دانشجوهاشون بی جهت حاشیه درست میکردند.
در ایران ما متاسفانه رابطه دوستی دو طرفه فارغ از نگاه جنسیتی و در چارچوب درستش نیست از اساتیدی که نگاه های معنادار در حال تدریس داشتن بیزار بودم .
سوالات شخصی برخی اساتید به نظرم فقط میزان شعور و شخصیت شون نشون میده دوران دانشجویی استادی داشتم که ازم پرسیده بود منطقه چند تهران زندگی میکنم و آیا دوست پسر دارم هیچ صمیمیتی هم بین مان نبودسوالاتی که برام عجیب بود منظوری نداشت از روی اشتباه پرسید اما به نظرم جالب نیست و اون احترامی که براش قائل بودم کمرنگ شده بود استاد خیلی باید مراقب سوالاتش و رفتارش باشه.این مواردهایی که نوشتم فقط برای چند تن از اساتیدم بود که متاسفانه جزءخاطرات نه چندان خوب محسوب میشن اما خدا رو شکر 90 درصد اساتیدم در طول سالها تحصیل دانشگاهیم عالی بودند.

درباره دوران تدریس و نوع رفتارهام بگم خودت که میدونی بی تعارف میگم چون نیازی به تاییدیه کسی و اغراق گویی نمی بینم اغراق در فضای واقعی هرگز نداشتم در فضای مجازی که ااااصلا نخواهم داشت.
من به گفته اطرافیانم دوستانم دانشجویانم همکارانم همه و همه با اینکه جدی هستم اما چهره مهربانی دارم این موضوع همیشه و مخصوصا زمانیکه استاد شدم بیشتر برام مسله شده دانشجوهام اول براشون سوءتفاهم پیش میاد فکر می کنند من استادی هستم بالاترین نمره خواهم داد امتحانم آسانترین هاست آزادن هر سوال شخصی از من بپرسند میتونند دیر سرکلاس بیان در حالت کلی از من برداشتها و انتظاراتی دارند که واقعا درست نیست واقعا این چنین نیستم قبلا یکی از دانشجوهایم در آخر ترم بهم گفت جلسه اول کلاس همه با دیدن شما ذوق زده شده بودند و کلی بعد کلاس خوشحالی کردند خیالشون راحت شده بود آخه چهره و نگاه تون فوق العاده مهربونه اما در طول ترم ما شاهد نوع دیگری از جدیت شما بودیم.
من نه استاد بداخلاقی هستم و نه استاد مهربان فقط یکسری خط قرمزها برای خودم دارم و معتقدم آنچه که در وجودم هست بطور کاملا واقعی و آنچه که برای دانشجوهایم هم مفید هست باید انجام بدم جدیت یکی از خصلتهای منه.
به نظرم یک استاد نباید با اجبار و تحقیر دانشجو به درس خواندن سوق بده با حضور داشتن یا نداشتن دانشجو در کلاس کاری ندارم حتی پیش آمد دانشجویی به هر دلیلی بعد 40 دقیقه از گذشت کلاس اومد و من حرفی نزدم این روش ربطی به مهربانی ندارد به نظرم خودش اینقدر باید بفهمه که دیر نیاد دلیل دیر آمدن یا نیامدنش برای خودش بماند خودش باید به نتیجه برسه درس بخونه یا نخونه این یک تصمیم فردی ست هر انسانی مستقل و آزاده چه راهی انتخاب بکنه درسته برخی این موضوع نوعی بی نظمی کلاس میدونند البته در دانشگاه دولتی چندان مرسوم نیست همه حواس شون به کلاس و درس هست اما من استاد هم نمی تونم راه اجبار برای اقلیت دانشجویی که نمیدونه باید سروقت مقرر سرکلاس باشه انتخاب کنم دقیقا یادمه دانشجویی با دوستش از اول کلاس تا آخر تایم کلاس با هم حرف میزدند انتهای کلاس نشسته بودند من خیلی راحت بهشون گفتم اگر دوست دارید می تونید با هم از کلاس برید و ادامه حرفهای دوستانه تون در فضای راحتتر بزنید اصراری به ماندنشون ندارم اجازه دادم و هر دو تا رفتند بدون اینکه جنبه بیرون انداختن و برخوردی بوده باشه. وظیفه من فقط تدریس خوب و پاسخ به سوالات ست نه اجبار و تهدیدکردن .هر چند اگر دانشجویی رفتار زشت داشته باشه برخورد میکنم.
فکر نمیکنم همه ما که روزی دوران دانشجویی رو گذراندیم و کسانیکه هر روز دارند وارد دانشگاه میشن در جایگاه یک دانشجو هدفشان و انگیزه برای هزینه صرف زمان و خستگی های زود بیدار شدن و زدن از همه تفریحات خارج از درس برای این باشه که بیان به حرفهای حواشی و خاطرات شخصی اساتید و مباحث سیاسی گوش بدهند نیمی از دانشجوها از شهرهای دور و در خوایگاهها به سر میبرن ظلم بزرگیه که یک جوان دور از خانواده با دلتنگی ها و هزینه هاش استادش بیاد از خاطراتی بگه که هیچ تاثیری روی زندگیش نداره من کلا چه دوران دانشجویی و چه الان که استادم خوشم نمیاد از حواشی ها و خاطرات حرف بزنم مخصوصا الان که همه شاکی هستند توقع دارند استاد حرف سیاسی بزنه به نظرم جالب نیست با اینکه کلا اهل مباحث سیاسی هستم اما از حرفهای سیاسی در کلاس هیچ زمانی استقبال نمیکردم و نمیکنم.یک دانشجو بسیجی دارم پسر خوب و درسخوانی ست همیشه باید یه چیزی بگه من از مسله فیزیک و حل اون حرف میزنم وسط فضای حاکم کاملا جدی کلاس این دانشجو همیشه در صحنه درباره خاندان پهلوی اظهارنظر میکنه هر چی بهش میگم فرصت کافی برای این مباحث نداریم درس الویته بنده خدا دست بردار نیست صادقانه میگم دانشجو مذهبی و غیرمذهبی برام هیچ فرقی ندارند فکر درست و خوب برام مهمه .
به نظرم استاد باید مرزی برای صمیمیت و دوستی با دانشجوهاش قائل بشه من اینکارو همیشه انجام دادم و خیلی برام خوب بوده اذیت نشدم راستش من خارج از دانشگاه دوستان مختلفی اعم از زن و مرد دارم با همه شون راحت و خودمانی هستم سیستم خانوادگی من طوریه که با جنس مخالف کاملا صمیمانه و دوستانه رفتار میکنم معذب نیستم اما در محیط دانشگاه چون شناختها کافی نیست فرهنگها متفاوته ظرفیتها هم در کل جامعه نهادینه نشده و برداشتهای عشقولانه و جنسی شون به خاطر تربیت غلط شون دارند و خیلی آزارم میده به نتیجه رسیدم باید در محیط کارم رسمی رفتار کنم .
من استادی هستم که امتحاناتم سخت هست دلیل دارم دانشجوهای من قراره از دانشگاه برتر فارغ التحصیل بشن نمیشه امتحانات شون با امتحانات دانشگاههای دیگه برابر باشه کیفیت معلومات و توانایی هاشون باید در حد بالایی قرار داشته باشه هر چند شاید در گذر زمان و بدست آوردن تجربه تغییر در این روش بوجود بیاد البته که هر دانشجویی با دلیل کاملا موجه نتونه امتحان به خوبی پاسخ بده با کمال میل کمکش میکنم اینکارو بارها انجام دادم و هر استادی باید انجامش بده گاهی مشکلاتی پیش میاد که دانشجو بدون هیچگونه گناهی دچار گرفتاری میشه ذهن انسانها هم طوریه که باید آسوده باشه تا بتونه جوابگو باشه.
به نظرم یک استاد باید برای خودش کاملا یک حریم خصوصی داشته باشه به سوالات غیردرسی اصلا جواب نمیدم متاسفانه این کنجکاوی بشدت در دانشجوها بالاست به نظرم نباید یک استاد این کنجکاوی در دانشجوش تشدید و تقویت کنه هر چند باز هم بشدت پیگیر مسائل شخصی اساتید هستند و برای من هم این اتفاق افتاد و سوالات شخصی زیادی از من می پرسند یکی از اشتباهات بزرگ هر استادی اینه که مسائل شخصی با مسائل کاریش کاملا درگیر و یکی بکنه.
شارمین جان زمانیکه مادرم از دست دادم همدردی دانشجوهام بی نظیر بود استاد بودن قشنگی ها و سختی های خاص خودش رو داره وقتی دانشجوهام در دانشگاههای خوب دنیا ادامه تحصیل میدن بخش زیادشون مهاجرت کردند این بخش قشنگی هاست وقتی دانشجویی می بینم که شاهد تلاشش بودم و دستفروش شده تلخ هاست با استاد بودن تجربه های خوبی بدست میاد و در کنار دیدگاههای خوب دیگران با گذر زمان تجارب هاست که کیفیت کار رو هم ارتقاء میده.    
🍁 غزاله زند
۰۴ اسفند ۹۷ , ۰۰:۱۱
آخه همه که مثل شما مهربون و خونگرم نمیشن که شارمین جانِ عزیزم 乂❤‿❤乂

پاسخ :

عزیزم. لطف داری غزاله مهربون و انرژی مثبتم😍
Nilou far
۰۳ اسفند ۹۷ , ۱۱:۵۵
من دانشجو نبودم نمیدونم.
اما خواهرم دانشگاه درس میداد،همه از درس دادنش راضی بودن،همه چی سرجاش بود،درس دادن،شوخی کردن.
اماااا خیلی سختگیر بود،به دیر اومدن سرکلاس خیلی حساس بود،هر کی بعد خواهرم میومد راه نمیداد سرکلاس.
یا تو نمره دادن دست و دلبازی نمیکرد😁من بهش میگفتم ارث بابات که نیست یه کم بهشون نمره بده میگفت وقتی هیچی ننوشتن من چه نمره ای بدم.

پاسخ :

نیلوفر جون نمره ارث بابای استاد نیست ولی واقعا دانشجو باید یه راهی بذاره تا استاد بتونه نمره بده یا نه؟ منم تو نمره دادن دست و دلباز نیستم. ولی اگه دانشجویی واقعا به مشکل خورده باشه و در حالت کلی دانشجوی خوبی باشه یه راهی واسه پاس شدنش پیدا می کنم.


مرسی از کامنتت عزبزم
حمیده
۰۲ اسفند ۹۷ , ۲۱:۴۰
من اصلا چیزی یادم نمیومد بگم ولی خب یه رفتار استاد خودم یادم اومد. به خاطر اینکه پول بدی بری کلاس خصوصی، یه سری از نکات رو نمی‌گفت. یه سری نکته که با دونستنش خیلی از مشکلاتم حل میشد ولی خب دریغ میکرد دیگه. یه نکته‌ی ریز که با دونستنش حجم کارا 10 برابر کمتر میشد رو خودم بعد از 4 تا پروژه‌ی سنگین با کلی عذاب فهمیدم!

پاسخ :

والا منم یه رفیقی دارم کلی باهام کل کل کرد تا آخر منو برسونه به جایی که بتونه بگه برای یاد گرفتن زبان محلی ما و پست گذاشتن به اون زبون بیا کلاسهای خصوصیمون رو ثبت نام کن! خدا از سر تقصیراتش بگذره. بچه خوبیه ها! ولی همون یه دفعه شیطونه گولش زد. می شناسیش که! خخخ
silent
۰۱ اسفند ۹۷ , ۱۳:۵۶
 سلام
گر چه خاموشم ولی آهم به گردون می رود          دود شمع کشته ام در انجمن پیچیده ام
...
چند موردی که در پاسخ به سوالتان به ذهنم رسید :
استادی که از روی غرور و از بالا به دانشجویان نگاه می کند.
استادی که فقط به مسائل تئوری می پردازد و از مثالهای عملی و ملموس استفاده نمی کند ( به خصوص در رشته های فنی )
استادی که توهین و یا حتی مسخره کردن قومیت و لهجه دانشجویانی که اهل آن شهر نیستند عادتش شده است.
استادی که زمان آزاد برای مشاوره و رفع مشکلات دانشجویان اختصاص نمی دهد.
استادی که به خاطر برخوردش با دانشجویان در کلاس ، حضور در کلاس با استرس فراوان باشد ( سخت گیری بیش از حد همراه با صحبت تحقیر آمیز با دانشجویان و ...)
استادی که همیشه دیر سر کلاس حاضر شود یا زودتر کلاس را ترک کند .
استادی که روی لهجه اش تعصب دارد و حاضر نیست برای دانشجویان شهرستانی تازه وارد طوری صحبت کند که آنها هم درس را بفهمند!

البته در کنار همه اینها ، من استادانی داشته ام که هنوز پس از گذشت سالها با آنها در ارتباطم و به لحاظ کاری از ایشان مشاوره می گیرم و همیشه صبورانه و بدون چشم داشت یاری گر من و سایر دانشجویان بوده و هستند.

پاسخ :

مصلحت نیست که این زمزمه خاموش کنید... =)



به موارد خیلی خوبی اشاره کردید. اون قسمتهایی که در مورد لهجه و قومیت بود برام خیلی جالب بود. چقدر یه استاد باید بی فرهنگ باشه که همچین کارایی بکنه.

خدا رو شکر که استادهای خوب هم وجود دارن.


ممنون که زحمت کشیدی و کامنت گذاشتی.
قیمت طلای 18 عیار
۰۱ اسفند ۹۷ , ۰۹:۳۹
عالی بود
خودت باش
۳۰ بهمن ۹۷ , ۲۰:۵۶
کل موارد رو اعصابت اما این بیشتراذیت می کرد،الکی نمره میان ترم دادن و بدون خواندن مقاله و تحقیقات نمره میانترم دادن…
اصلا جه معنی داره دانشجو بعد کلاس استاد رو ببینه و سلام کنه!؟!

پاسخ :

استاد رو دیدن چه معنی داره یا سلام کردن به استاد؟
خب بالاخره با هم مواجه میشیم. سلام نکنیم؟

مرسی از کامنتت رفیق جان
هوپ ...
۲۹ بهمن ۹۷ , ۲۲:۲۰
حضور و غیاب به محض شروع کلاس
راه ندادن دانشجو بعد از خودش
امضا گرفتن از دانشجوها بعد از حضور و غیاب که تعهد بدن تو کلاس حضور داشتن
برگزاری امتحان با نمره منفی
سوالات ٥ گزینه ای 
فقط از روی اسلایداشون بخونن و هیچی بیشتر از اون حالیشون نباشه
از یه چیزی درس بدن از یه چیز دیگه امتحان بگیرن
خیره بشن بهت وقتی ردیف اول نشستی
ضایع کردن دانشجو جلوی بقیه
و ....

چقدر دلم پر بودا

پاسخ :

من هر ترم تصمیم می گیرم دانشجوها رو بعد خودم راه ندم ولی دلم نمیاد =)

تو چقدر موارد جدید داشتی دکتر! حق داشتی دلت پر باشه.


مرسی از کامنتت
مهربانو
۲۹ بهمن ۹۷ , ۱۶:۰۱
شارمین جان میدونی که دوران دانشجویی پر از خاطرات خوب و بد از اساتیده .. من همه ش رو فراموش کردم بجز یه مورد که هیچوقت فراموشم نمیشه . ما یه استاد داشتیم که از نفرت انگیز ترین عبارات استفاده می کرد تا  بگه نمره نمیده . 
مثلا می گفت من حتی به دانشجوم که سرطان داشت و ترم آخر بود ارفاق نکردم و وقتی اعتراض کرد بهش گفتم تو که وضعت اینه حالا چه با مدرک بری اون طرف چه بدون مدرک . اینا رو با افتخار خاصی تعریف می کرد .
الان گاهی مهردخت از روی اعصاب بودن بعضی از اساتیدش تعریف میکنه ولی بیشترین ناراحتیش از استاداییه که نظرات شخصی و متحجرانه شون رو مرتب تکرار میکنند و خوب بلحاظ بعضی از معذورات نمیشه باهاشون بحث هم کرد . نتیجه ش خشم فراوون میشه . 
متاسفانه ترم قبل استادی داشت که اصلن هم درسش در حیطه ی مسائل مذهبی نبود ولی به هر عنوانی مطرح می کرده که خون بعضی از انسان ها که با ما اختلاف عقیدتی دارند مباحه . و روی بهایی ها خیلی تاکید داشته . 
از شوخی های لوس و بیمزه ای هم که بعضی از استادا دارند بدش میاد . مثلا میگه اصلا به قیافه ی طرف نمیاد ولی هی وسط جزوه ش نوشته .. اهااان اینجا همون جاییه که سکته رو زدید شماها !!! میگه حواسم به درسه یهو این عبارات لوس تمرکزمو بهم میزنه . 

پاسخ :

وااای فکر کنم اسکار روی اعصاب ترین استاد به همین استادت تعلق بگیره.

منم از اساتیدی که با تعصب دینی یا تعصب دین ستیزی سر کلاس حرف می زنن و خیلی حق به جانبن بدم میاد.

وا چه بی نمک!


ممنون مهربانو جان. ان شالله مهردخت همیشه موفق و شاد باشه در کنار مامان مهربون و کاردرستش
غ ز ل
۲۹ بهمن ۹۷ , ۱۵:۰۸
از استادای مغرور
بی سواد
بی انرژی
دروغگو که برگه صخیح نکرده الکی میگه میفتادی من این نمره رو دادم
اونقدر سختگیر که تو کلاسش جرات نکنی تکون بخوری
که به چند نفر خاص خیلی توجه میکنه
حرف غیر مرتبط زیاد میزنه
خیلی ادعای فضل و دانش داره
خوشم نمیاد

پاسخ :

منم همین طور.


مرسی غزل جانم.
مریم
۲۹ بهمن ۹۷ , ۱۰:۱۰
سلام
چقدر خوب نوشتین
توی ی کلاس همه مواردی که نوشتین تاثیر داره ، چون هر دوره شما با تعداد متفاوتی دانشجو مواجه هستین که قطعا برای هرکدام شاید فقط یکی یا چند تا از مواردی که عنوان کردین تاثیر داشته باشه

من خودم زمان دانشجویی ، از اساتیدی که خودشون رو علامه دهر میدونستن ، اساتیدی که به روز نبودن و اساتیدی که نگاه جنسیتی به دانشجوها داشتن ، متنفر بودم ، همچنین اساتیدی که برای مهم جلوه دادن درسشون ، امتحان های خیلی سخت می گرفتن

ولی خداییش حدود 80 درصد اساتید ما چه دوره کارشناسی وچه دوره ارشد ، خوب بودن

پاسخ :

سلام مریم جان.
خوبی از نگاهته.

درسته ولی بعضی موارد برای اکثر دانشجوها مهمه. مواردی هم که دوستان اینجا نوشتن خیلیهاش مشترکه.

شما هم به نکات خوبی اشاره کردی. ممنونم
ترنج
۲۸ بهمن ۹۷ , ۲۰:۰۶
سلام
استادی که شلخته بود و نامرتب شدیدا روی اعصابم بود.
استادی که دقیقا نمیدونست چی میخواد بگه و چی میخواد بپرسه.
استادی که زیادی درسش رو جدی میگرفت و اجازه یه شوخی کوچیک توی ساعت کلاس رو هم نمیداد و خودش هم مث سنگ و آهن بود.
استادی که اونقدر لودگی میکرد و پرت و پلا میگفت که ساعت کلاس تموم میشد بدون اینکه یه صفحه درس داده باشه.
استادی که فقط فکر این بود که درسش رو بده و بره و به مسائل روز یا درد دل دانشجو کاری نداشت.
استادی که دانشجو رو توی تدریس شرکت نمیداد نه سوالی میپرسید نه نظری میخواست نه میگفت تحقیقی انجام بدین نه کنفرانسی.
استادی که بعد از اینکه دانشجو کتاب معرفی شده به عنوان منبع آموزش رو تهیه کرد بگه اون کتاب فایده نداره و برین اون کتاب رو بخرین و بعد ببینی کتاب نوشته خودش بوده.
استادی که تحقیقات دانشجوها رو سر هم کنه و به عنوان تحقیق خودش بده بره. مخصوصا ترجمه ها رو.

پاسخ :

سلام ترنج جان.
خدا رو شکر ما این یه قلم جنس (استاد شلخته) رو هیچ وقت نداشتیم.

با همه مواردت به شدت موافقم. مخصوصا مورد یکی به آخر مونده. تازه بدتر این که کتاب خودش مفت نیرزه و تنها مشتریهاش همین دانشجوهاش باشن که مجبورشون کرده بخرن.


مرسی از کامنتت عزیزم
گندم بانو
۲۸ بهمن ۹۷ , ۱۵:۴۲
هی کامنتتو خوندم و هی گفتم عه! مث استاد فلانی!!! :)))
کامنت خودت کامل و جامع بود. ایضا به همش! :)

پاسخ :

خخخ... منم برای هر کدوم چند نمونه زنده در نظرم بود! فکر کنم کلی روح اساتیدت رو مورد عنایت قرار دادی! =)))
رضا
۲۷ بهمن ۹۷ , ۱۳:۳۵

سال‌های زیادی از دوران دانشجویی‌م گذشته و طبق شنیده‌ها و خونده‌هام فضای دانشگاه و نوع نگاه دانشجوها به تحصیل و دانشگاه تغییر زیادی کرده.

خودتون در اون کامنت به نکات کامل و درستی اشاره کردید.


استادی که با نگاه تحقیرآمیزی به دانشجوها نگاه می‌کنه و با رفتار و گفتارش می‌خواد سواد خودش(؟) و بی‌دانشی(؟) دانشجوها رو به رخ بکشه.

مقایسه دوران دانشجویی استاد با دانشجوهاش (برای به دست دادن فضایی که اون موقع بوده و فضای فعلی) بد نیست اما اگه به قصد مقایسه باشه و این که من این بودم و شما اونم نیستید! جز فحش چیز دیگه‌ای نصیب استاد نمی‌کنه!  

استادی که بنا به جنسیت دانشجو بهش توجه می‌کنه یا این مسئله رو در نمره دادن لحاظ می‌کنه(توجه به جنس مخالف منظورمه).

استادی که اطلاعاتش به‌روزه و از انتقال دانسته‌هاش به دانشجو مضایقه نمی‌کنه مورد احترام هر دانشجویی هست(وقتی به علم و دانش استاد باور داشته باشیم اون درس و استاد رو جدی‌تر می‌گیریم)

سخت‌گیری فی نفسه چیز بدی نیست، چه در حضور و غیاب چه در امتحان گرفتن، اما یابد حد و اندازه‌ای داشته باشه، در حدی که دانشجو حس کنه برای پاس کردن اون واحد درسی موظف به حضور مرتب در کلاس و تلاش برای گرفتن نمرۀ خوبه. نه به شکلی که دانشجو (به قول خودش) بتونه استاد رو بپیچونه! و نه به شکلی که اگه دانشجو بنا به دلایل موجهی، در حضور کلاسی یا امتحان، نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کنه امیدی به همدلی استاد نداشته باشه.

استادی که با دانشجویی که شایستگی روش داره راه می‌یاد، مثل موردی که اخیرا در یکی از پست‌های خاطرات در مورد دو سه نفر از دانشجوهای خوب‌تون نوشته بودید که نتیجۀ امتحان‌شون بد شده بود.

استادی که ضمن حفظ چارچوب‌هاش، تعامل و رفتار دوستانه‌ای با دانشجوها داره.

استادی که در جای خودش می‌گه و می‌خنده.

تعریف کردن خاطره یا گریز زدن به مسائل روز و راه‌انداختن فضایی برای گفتگو و اظهارنظر، در پایان جلسۀ کلاس، می‌تونه به ایجاد رابطه دوستانه و نزدیک‌تر بین دانشجو و استاد کمک کنه.


+بنا به خاطراتی که من از شما در ارتباط به دانشجوهاتون خوندم استاد مطلوبی بودید اونقدر که دلم می خواست دانشجوتون بودم! فقط در زمینه بها دادن به برخی دانشجوها دقت بیشتری مبذول بدارید! &)

پاسخ :

استادی که تحقیر میکنه واقعا روی اعصابه.

من یه وقتایی که خیلی از دست تنبلی و بی انگیزگی دانشجوهام حرصم میگیره با دانشجویی خودشون مقایسه می کنم که البته الان کمتر این کار رو میکنم. چون یاد گرفتم با همدلی کردن، علاقمندشون کنم.

ما استاد مردی داشتیم که همیشه پسرا رو تو سر ما می زد! ولی استادی که با جنس مخالف خودش بهتر رفتار کنه نداشتیم. خودمم که از این عیب مبرا و پاک و منزهم!😁

متاسفانه خیلی از دانشجوها حضور مرتب در کلاس و تلتش برای نمره گرفتن رو وظبفه خودشون نمی دونن و چنین انتظاراتی رو سختگیری استاد به حساب میارن.

دانشجوها غالبا از خاطرات استاد (اگه با منم منم خمراه نباشه) و بحث کلاسی جذاب خیلی استقبال می کنن. از اساتید شوخ هم خوششون میاد. من همیشه سعی می کنم این موارد رو داشته باشم.

ممنون که وقت گذاشتید.

+ شما لطف دارید. من همیشه سعی می کنم استاد مطلوبی باشم و امیدوارم که این طور بوده باشه. به همه دانشجوها هم بدون استثنا بها میدم! =)

Reyhane R
۲۷ بهمن ۹۷ , ۰۸:۳۹
سلام علیکم.

راستش پست رو که خوندم یاد اساتید خودمون افتادم و دارم فک میکنم چه نکات برجسته ای داشتن.البته این موضوع مال ده دوازده سال پیشه و الان مطمئنا انتظارات و توقعات دو طرف هم کلی عوض شده ولی بنظر من:

خشک نبودن و انعطاف داشتن.یه استادی داشتیم که از لحظه ورود تا آخر کلاس پشت سر هم درس میداد و هییییچ صحبت جانبی و حاشیه ای نداشت‌ و خیلی خسته کننده بود.

نحوه پوشش و آراستگی و مرتب بودن یه استاد هم خیلی مهمه.که البته اکثریت این مورد رو رعایت میکنن.

یکی بود که خیلی از خودش تعریف میکرد و چندین بار یادآوری میکرد که مدرکش چیه و از کجاست.بنظر من اگه طرف چیزی از خودش نگه و خاکی باشه و دانشجوها به مرور خودشون متوجه بشن محبوبیت طرف چند برابر میشه.

وای این موضوع که کارها و ترجمه هایی که خودشون باید انجام میدادن رو به اسم کار دانشجویی میدادن به دانشجوی بدبخت انجام بده هم خیلی رایج بود متاسفانه.

واینکه روی خوش داشته باشن ولی در عین حال ابهت و جذبه خودشون رو هم حفظ کنن.خیلی ها جنبه دیدن لبخند و مهربونی زیاد استاد رو ندارن و سریع سوءاستفاده میکنن.

و اینکه همه رو به یه چشم ببینن.بعضی استادها عزیزکرده و نور چشمی داشتن واسه خودشون و این نگاه باعث اینجاد حس بد تو بقیه دانشجوها میشد.

دیگه همین.فعلا چیزی یادم نمیاد...


پاسخ :

سلام علیکم و رحمه الله =)

من خیلی روی خسته نشدن دانشجوهام حساسم و حتی یه وقتایی یه جنگولک بازیایی درمیارم که خستگیشون در بره 😁

منم معمولا جلسه اول از مدرک و افتخارات گذشته و حالم حرف می زنم. ولی هدفم اینه که بهشون بگم من این موفقیتهام رو با چه روشی به دست آوردم تا اونها هم ترغیب بشن از این روشها استفاده کنن. مثلا میگم من رتبه کنکور فلان مقطعم تک رقمی بود چون دانشجوی شب امتحانی نبودم. هدفم اینه تشویقشون کنم در طول ترم درس بخونن. باید حواسم رو جمع کنم در حد حال به هم زن بودن پیش نرم!

منم از اساتیدی که کارهاشون رو می نداختن رو دوش ما بدم می اومد و خوشبختانه خودم هرگز این کار رو نکردم. البته اعتراف می کنم چند باری وسوسه شدم. ولی شیطون رو لعنت کردم!

آره واقعا ترکیب مناسب جذبه و مهربونی خیلی مهمه و خیلی هم سخت. 

مورد آخر رو قبول دارم ولی گاهی هم دانشجوها روی چیزی حساس میشن که کاملا بی منظور بوده. مث اون موردی که ترم قبل برای یکی از دانشجوهای من اتفاق افتاد و تو یکی از پستهای رمزدار نوشته بودم. نمی دونم یادت هست یا نه.

خیلی لطف کردی نوشتی ریحانه جونم.
🍁 غزاله زند
۲۶ بهمن ۹۷ , ۱۴:۲۰
خداروشکر بیشتر اساتیدم خوب بودن ولی یکی از استادام خیلی دوست داره بگه کسی از زیر دست من نمره ۲۰ نگرفته تا حالا و البته همینکارم میکنه همیشه! :| 
اینجوری همیشه خستگیِ اون تلاش‌ها توی جونِ دانشجو میمونه و این واقعا مسخره و ناراحت‌کننده‌ست  -__-

پاسخ :

خدا رو شکر...
عجججب! حالا مثلا این چه افتخاری براش داره که دانشجوش ۲۰ نگیره؟ من وقتی دانشجوهام نمره کامل می گیرن اون قدر ذوق می کنم که حتما یه جمله رضایتمندانه پایین برگه شون می نویسم.

مرسی غزاله جان.
کژال ^_^
۲۶ بهمن ۹۷ , ۱۲:۵۲
سلام.
اساتید من خوب بودن خداروشکر ولی خب بینشون اعصاب خورد کن هم پیدا میشد.مثلا یکیشون که دست بر قضا خانم هم بود همیشه درحال تعریف کردن از خودش و زندگیش و وجناتش بود،یا یکی دیگه اشون که بچه اش همسن ما بود رو می‌کرد چماق میزد تو سر ما.
به نظرم اعصاب خوردکن ترین رفتاری که یه استاد میتونه داشته باشه مقایسه کردن دانشجو هاش با بقیه هست. 

پاسخ :

سلام کژال جان. 
به نکته خیلی خوبی اشاره کردی. این مقایسه کردنها واقعا آزاردهنده س و گاهی انگیزه های آدم رو میکشه.
منم دارم سعی میکنم دانشجوهام رو با دانشجویی خودم مقایسه نکنم😉

ممنون که کامنت گذاشتی عزیزم
علی حق جو
۲۶ بهمن ۹۷ , ۰۹:۵۶
ما بعضی استاد ها داشتیم که دو سه سال اول کارشون خیلی تلاش میکردند و سعی میکردند با دانش جو مثل بقیه خشک و رسمی و با درس اجباری و کلاسیک رفتار نکنند و این باعث میشد فکر کنی توی کلاس نیستی بلکه توی یه کارگاه جذاب هستی و برای مطالعه با علاقه خیلی زیاد وقت بذاری انگار مسابقه است اما همون اساتید بعد از دو سه سال به دلیل وجود دانش جو های بی انگیزه و سوء استفاده چی و نیز بدلیل همرنگ جماعت شدن و حرف بقیه استاد ها و مجالست با آنها و امیدوارم این طور نباشه ولی شاید به خاطر تثبیت شدن. کارشون خیلی عادی و بی انرژی شد

پاسخ :

منم استاد این طوری داشتم و امیدوارم خودم هیچ وقت این طوری نشم. ولی واقعا سخته تو این اوضاع و احوال ناجور، آدم انگیزه هاش رو حفظ کنه.

مرسی از کامنتتون
شارمین امیریان
۲۶ بهمن ۹۷ , ۰۰:۴۷

استادی که بین تدریس مدام بگوید می فهمید؟ گرفتید چی شد یا نه؟ فکر نکنم متوجه شده باشید (انگار پشت جملاتش این است که شما خنگ هستید!) من در عوض از این جملات استفاده می کنم: سوالی ندارید؟ کی این مطلب رو یه بار به زبون خودش میگه؟ نیازی هست بیشتر مثال بزنم؟ هر جا حس کردید نیاز به توضیح بیشتر هست یا من دارم سریع رد میشم حتما بگید؛ توضیحات به اندازه کافی روشن بود؟ و...

استادی که سوال سخت می پرسد با این قصد که دانشجوها اشتباه جواب بدهند و خودش پیروزمندانه جواب درست را بگوید.

استادی که طوری درس بدهد که انگار دارد شق القمر می کند و مطالبش خیلی خاص و دانشجوهایش خیلی بی خبر و بی سوادند.

استادی که از اول تا آخر کلاس سر جایش نشسته باشد.

استادی که مدام روی جزوه یا کتاب نگاه کند.

استادی که مطالب تکراری بگوید.

استادی که رفتارش با یکی از دو گروه مذهبی و غیر مذهبی و یا یکی از دو جنس دختر یا پسر بهتر باشد.

استادی که بیشتر از درس دادن به حواشی بپردازد: خاطره تعریف کند، مطالب سیاسی و اجتماعی بی ربط به درس بگوید و...

استادی که در همه یا اکثر جلسات، به جای تدریس از دانشجوها بخواهد کنفرانس بدهند.

استادی که به افراد چاپلوس یا مظلوم نما الکی نمره بدهد.

استادی که از زبان بدن استفاده نکند.

استادی که به جای نوشتن روی وایتبرد از پاورپوینت استفاده کند.

استادی که موقع تدریس مدام از این شاخه به آن شاخه بپرد.

استادی که خارج از کلاس حتی جواب سلام را به زور بدهد.

استادی که هنوز سوال کامل نشده جواب بدهد.

استادی که به سوال جواب چرت و پرت بدهد.

استادی که خیلی از کتابهایی که تو خوانده ای را نخوانده باشد.

استادی که دانشش همان چیزی باشد که هزار سال پیش در زمان دانشجویی خودش یاد گرفته است.

استادی که به منظور ترغیب دانشجو به کسب علم و دانش از تحقیر او استفاده کند (مثلا چرا شما این جوری هستید؟ به شما هم میگن دانشجو؟ و...)

استادی که دانشجوهایش را با دانشجویی خودش مقایسه کند (متاسفانه من این طوری هستم!)

استادی که امتحانش را زیادی سخت بگیرد (دارم این ویژگی ام را تعدیل می کنم)

استادی که از کلمات رکیک یا نیمه رکیک استفاده کند.

استادی که زیادی از خودش تعریف کند و خودش را همه چیز تمام و بقیه (شامل اساتید دیگر و دانشجوها و...) را خنگ و بیسواد و بی عرضه و... بداند.

استادی که پیر و به خصوص بازنشسته باشد!

استاد مردی که سبیلش تا روی لبش باشد!

استادی که چشم پاک نباشد.

استادی که در ساعتی که به دانشجو قول داده به دانشگاه بیاید، نیاید.

استادی که کارهای شخصی اش، مثل تصحیح اوراق، را به گردن دانشجو بیندازد.

استادی که بدون تصحیح برگه های امتحانی یا خواندن مقالات و... نمره بدهد.

استادی که یواش حرف بزند.

استادی که سر کلاس مدام سرش در گوشی یا لپ تابش باشد.

استادی که ...





+ حتی اگر چیزی که به ذهنتان میرسد تکراری است لطفا بنویسید. باعث می شود به اهمیت موضوع پی ببرم

حسانه ..
۲۶ بهمن ۹۷ , ۰۰:۰۴
سلام
من همه استادها از نظر اخلاقی واقعا خوب بودند.خودم بیشتر شرمنده بودم.اون هم بخاطر کم کاریم.

پاسخ :

سلام.
جدا؟ چه خوب که از اساتیدت راضی بودی.
واقعا کم کاری بود یا انتظارت از خودت بالا بود؟
ناشناس
۲۶ بهمن ۹۷ , ۰۰:۰۳
از نظر سیاسی وجناحی برخورد کردند.بعضی استادها اذیت شدم.
درک بالای بعضی از استاد ها واقعا عالی بود.

پاسخ :

حق داری. خیلی بده واقعا.

خدا روشکر که هنوز اساتید خوب هم پیدا میشن=)


مرسی لطف کردی کامنت گذاشتی.
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan