کودکانه هایم تمامی ندارد

There Is No End To My Childhood

الگو

چند سال پیش، یک روز یکی از همکارهایم به سراغم آمد و از من خواست با دریافت مقدار نسبتا زیادی پول، اصلاحات پایان نامه یکی از دانشجوهای استاد راهنمایم را برایش انجام دهم. می گفت شما سالهاست با دکتر فلانی (استاد راهنمایم) کار کرده اید و می دانید چه چیزی راضی اش می کند. راست می گفت. استاد راهنمایم سختگیریهای خاص خودش را داشت و من از معدود افرادی بودم که بلد بودم چه بنویسم و چطور بنویسم که آقای دکتر راضی کنم. اتفاقا آن زمان پول لازم هم بودم و اوضاع جیبم اصلا خوب نبود. اما وجدانم این کار را قبول نمی کرد. به نظرم اخلاقی نمی آمد. نهایتا از دفتر مرجع تقلیدم سوال کردم و پاسخ شنیدم که اگر برخلاف مقررات دانشگاه باشد اشکال دارد. خب قطعا قانون هیچ دانشگاهی نمی پذیرد که بخشی از کار پایان نامه را فرد دیگری انجام دهد. بنابراین من در زیر شلاق نگاه شماتت بار آقای همکار پیشنهادش را رد کردم.


چند سال بعد، من و پری و لاله داشتیم برای راه انداختن یک کسب و کار برنامه ریزی می کردیم و نوشتن پایان نامه برای دانشجوها یکی از گزینه های روی میز بود که من با آن مخالفت کردم (هم با دلیل اعتقادی و هم اخلاقی). پری و لاله با مخالفت من مخالفت کردند و نهایتا این موضوع موقتا مسکوت ماند. 


چند ماه بعد پری گفت حرفهای من کمی قلقلکشان داده و او و لاله هم به دفتر مراجع تقلیدشان زنگ زده اند و با همان جواب مواجه شده اند و متقاعد شده اند این گزینه را از روی میز حذف کنند.


دیروز پری برایم تعریف کرد که او و لاله گاهی با پیشنهادهای وسوسه برانگیزی برای نوشتن پایان نامه دریافت می کنند که گذشتن از آن واقعا دل شیر می خواهد. می گفت بارها پیش آمده که درباره این پیشنهادها ساعتها حرف زده اند و نه دلشان می آمده آن را رد کنند و نه می توانستند قبول کنند.


آخرین باری که این اتفاق افتاده، وسط حرفهایشان، پری به یاد مطلبی که در کتاب بیوگرافی یکی از استادهای به شدت موفق و محبوب دانشگاهمان خوانده افتاده که زمان دانشجویی و وقتی به شدت نیاز مالی داشته پیشنهاد نوشتن پایان نامه براس دیگران را رد کرده است و با این یادآوری، با لاله گفته اصلا بی خیال دین و مجتهد و وجدان و... دکتر فلانی هم درست در موقعیت ما بوده ولی بر خودش مسلط شده و راه درست را انتخاب کرده و حالا هم چقدر آدم موفق و محبوبی است. بیا از دکتر فلانی الگو بگیریم.

و از دکتر فلانی الگو گرفتند...


+ متوجه ارتباط این پست با پست قبلی که هستید؟ تن پروری و راحت طلبی دانشجوها را دامن نزنیم؛ حتی اگر...

++ یک کار خوب، می تواند به دیگران هم انگیزه بدهد. بهتر نیست به حای شکایت از زمین و زمان، انجام دهنده کار خوبی باشیم که به دیگران هم انگیزه می دهد؟

+++ هوپ... کجایی دختر؟ دلم برایت تنگ شده است.

خودت باش
۰۲ بهمن ۹۷ , ۲۲:۰۴
اتفاقا اینجور آدمای راحت طلب حساس ترین مقام ها رو اشغال می کنند!

پاسخ :

متاسفانه 😓
حمیده
۰۱ بهمن ۹۷ , ۲۱:۳۷
نن جون ناسلامتی 7 سالمه دیگه دارم میرم کلاس اول :-" :)))))

پاسخ :

خخخ
حمیده
۰۱ بهمن ۹۷ , ۲۰:۱۳
جمعه متوجه یه تیکه از پازل این جریان شدم و بهم ریختم. فکرم رفت سمت انتقام. قبلش گفتم بذار یه مروری بکنم جریانو. الان که دارم مینویم آرومتر شدم و کم کم دارم به یه حالت تعادل میرسم!

پاسخ :

آفرین حمیده جون. بهت افتخار می کنم که این قدر خوب می تونی هیجاناتت رو مدیریت کنی. الان حس مادری رو دارم که بچه ش از آب و گل در اومده و حسابی عاقل و مستقل شده =))))
حمیده
۰۱ بهمن ۹۷ , ۱۸:۵۰
ها خب پس خجالت نکشم :-" :)))

بخش سومش رو نوشتم :-"

پاسخ :

نه راحت باش =)))

خوندم. چه قدر حس داشت اون نوشته. احساس می کردم تموم اون لحظه ها پیشت بودم نه این که از راه دور در جریان قرار گرفته باشم. 
حمیده
۰۱ بهمن ۹۷ , ۱۶:۳۱
ای بابا، من برا دو نفر یه بخشی رو ترجمه کردم که عینا کپی کردن وسط پایان نامشون؛ برم خجالت بکشم یا زوده!؟ :-"" :)))))

پاسخ :

«یه بخشی» طوری نیس. هر چند از نظر علمی، عین ترجمه رو آوردن درست نیست.
منظور من این نیست که تو نوشتن پایان نامه به کسی کمک نکنید یا از کسی کمک نگیرید. میگم اولا قسمتهای اساسی و حیاتی پایان نامه رو خود فرد باید انجام بده؛ یعنی اون قسمتهایی که کار اصلی و تخصصی رشته نویسنده هست و به پایان نامه و نویسنده ش هویت میده. دوما اگه جایی رو بلد نیستن تو همون قسمت کمک بگیرن یا مثلا کارهای آماری یا ترجمه یه بخشهای کوچیک اشکالی نداره یکی انجام بده. اینها از نظر دانشگاه هم پذیرفته شده و منطقیه. ولی این که کل پایان نامه رو یکی دیگه انجام بده یا خود نویسنده هیچی زبان بلد نباشه همه سرچ و ترجمه های غیرفارسیش رو یکی دیگه انجام بده یه چیزی در حد فاجعه س. مخصوصا تو تحصیلات تکمیلی و مخصوصا دکتری.

+ پستت را کامل کن! =) 
مهندس رضا عباسی
۰۱ بهمن ۹۷ , ۱۱:۵۱
خواهش می کنم
تمایل داشتید بیاین وب همو دنبال کنیم.

پاسخ :

وب خوبی دارید آقای مهندس. ولی موضوعش برای من مفید نیست و تناسبی با شرایطم نداره.
هوپ ...
۰۱ بهمن ۹۷ , ۰۸:۲۲
عزیزجانم من اینجام اومدم واسه نظر دادن آماده بشم دیدم اسمم رو نوشتی ذوق کردم :-***
باهات موافقم، ولی یک بخشایی رو کمک بگیریم مشکلی نداره، مثل بخش آمار و دیتاهای ما که خود استادمون کسی رو معرفی کرد یا ترجمه مقاله واسه ژورنال خارجی 
نظرت؟ 

پاسخ :

به به خانوم دکتر :-***

بله کاملا باهات موافقم. بعضی قسمتها طبیعتا نیاز به کمک داره و غیرقانونی و غیراخلاقی هم نیست. ولی اونی که کل پایان نامه رو میده دست یه نفر دیگه واقعا مدرکش حرومه! =)
مهندس رضا عباسی
۳۰ دی ۹۷ , ۲۱:۴۴
منم خیلی بهم پیشنهاد شده که پایان نامه بنویسم
دانشجویا می گن تو امتحان عکس می گیریم جواب بفرس جلسه و کلی پول می دن ولی وجدان اجازه نمی ده انصافا

پاسخ :

چه خوب که قبول نمی کنید.
برای گرفتن آدرس کانال تلگرامم، کامنت خصوصی همراه با آدرس وبلاگتون بذارید
Designed By Erfan Powered by Bayan